در سراسر جهان، بازار خودرو در چین یکی از بزرگترین است. اکنون یک هدف اصلی و سیاست بازار رقابتی در چین برای تولید کنندگان خودرو در عرضه محصولات خود، بازارهای بین المللی است. در این میان، حضور 8 شرکت خودروساز چینی در ایران از جمله گروه خودروسازی کارمانیا و نماینده سابق برند بی وای دی، جنجالی است. این شرکتها چشماندازگاه وسواسشده خود را در این مدت در بازار خودرو ایران ایجاد کردهاند و سعی در تاثیرگذاری بیشتر دارند. در بسیاری از موارد، خط تولید خودروهای آنها را در شرکتهای ایران خودرو و سایپا باقیگذاشتهاند.
در این مقاله به بررسی نقاط ضعف یکی از محصولات جدید در بازار داخلی ایران، یعنی بی وای دی S6، میپردازیم. این خودرو در حال حاضر در ایران با قیمت 104 میلیون تومان فروخته میشود و دارندهای از کمترین پیشرفت در زمینه طراحی ظاهری و بدنه است. این تولیدکننده قدیمی با استقبال کمتری از خودروهای حال حاضر مواجه شده و نسبت به خودروهای مشابه در کلاس خود از سایر رقبا لایقتری است.
اگر به سایر رقبا در این رده قیمتی نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که پیشرانه مورد استفاده در این خودرو دارای ضعف قدرت نسبت به ابعاد و وزن آن است. در حقیقت، این شرکت در بهترین شرایط و با در دسترس بودن بهترین قطعات برای ساخته شدن یک خودروی آسانسوری در طول عرض پر سال در ایران، نتوانسته توانایی اسباب کشی برای فروش یک خودرو در کلاس C را به وجود بیاورد. در پاسخ به این سوال که چرا در ایران ما چنین خودرویی خریداری نمیکنیم، میتوان به چند دلیل اشاره کرد. رسانههای درون ستان جهانی و بالادست فارسی شرقی مینویسند که در این بازه قیمت و با وجود حضور سایر محصولات چینی در کلاس کراس اوورها، S6 یک خودروی که توانسته با وجود پیشرانه قدرتمند 2.4 لیتری، 160 اسب بخار و 229 نیوتن متر گشتاور را تولید کند و قیمت آن به قیمت 104 میلیون تومان در نمونه صفر کیلومتر خود، بالا باشد. در حقیقت، قیمت نسبتا بالای S6 از سایر رقبا بیشتر است و همچنین مصرف بالای آن نیز به واحد کیلومتر، دوازده لیتر است.
همچنین میتوان به ضعف توانایی شکل ظاهری آن اشاره کرد که چهره قدیمی خود را هنوز حفظ کرده است و از سوختگیری با موتور سواری دارای 160 اسب بخار و یک پیشرانه 2.4 لیتری، بهره میبرد.