دنزا، برند جدید و لوکس شرکت BYD، با ادعای جسورانه‌ای وارد میدان شده است: «ما ۱۰ برابر بهتر از رقبایمان هستیم!»

دنزا، با حمایت غول خودروسازی چین و طراحی الهام‌گرفته از برندهای اروپایی، قصد دارد با محصولاتی مثل Z9 GT و D9 MPV، غول‌های آلمانی مثل مرسدس بنز، ب‌ام‌و و آئودی را به چالش بکشد.

دنزا در اصل نتیجه همکاری مشترک بین دایملر (مالک مرسدس بنز) و بی‌وای‌دی بود، اما حالا به‌عنوان بازوی لوکس و پیشرفته BYD فعالیت می‌کند. این برند قرار است جایگاهی بین محصولات اقتصادی BYD و برند فوق لوکس یانگ‌وانگ (Yangwang) داشته باشد.

دنزا با هدف رقابت با برندهای لوکس اروپایی مثل ب‌ام‌و، مرسدس بنز و آئودی وارد بازار شده و قرار است در سال ۲۰۲۴ در اروپا و در سال ۲۰۲۶ در بریتانیا عرضه شود. استلا لی، نایب‌رئیس اجرایی BYD، در مراسم رونمایی این برند در هفته طراحی میلان با اطمینان اعلام کرد: «دنزا ترکیبی از طراحی پیچیده، عملکرد قدرتمند و فناوری خیره‌کننده ارائه می‌دهد که آن را به گزینه‌ای بی‌رقیب در بازار لوکس تبدیل می‌کند.»

خودروهای دنزا، ترکیبی از زیبایی و فناوری هستند. دنزا برنامه‌ریزی کرده تا سبد متنوعی از محصولات شامل ۶ تا ۷ خودرو را عرضه کند که دو مدل از آن‌ها آفرود هستند. در حال حاضر، دو خودروی اصلی این برند معرفی شده‌اند:

۱. دنزا Z9 GT: این خودرو که در قالب یک شوتینگ بریک و سدان سه‌جعبه‌ای در چین عرضه شده، قرار است پرچم‌دار دنزا در اروپا باشد. طراحی Z9 GT با الهام از پورشه پانامرا، توسط ولفگانگ اِگِرز، طراح سابق آلفارومئو، لامبورگینی و سئات، خلق شده و ظاهری خیره‌کننده و مدرن دارد. این خودرو از پلتفرم پیشرفته e3 BYD بهره می‌برد که شامل فناوری باتری‌های بلید (Blade Battery) و ساختار یکپارچه باتری با بدنه (Cell-to-Body) است.

Z9 GT با باتری ۱۰۰ کیلووات‌ساعتی، موتور جلوی ۳۰۸ اسب‌بخاری و دو موتور عقب ۳۲۲ اسب‌بخاری، مجموعاً ۹۵۲ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن تنها ۳.۴ ثانیه است. این خودرو همچنین از فناوری‌های پیشرفته‌ای مثل چرخش ۳۶۰ درجه‌ای و حرکت خرچنگی (Crab Walk) برای پارک آسان در فضاهای تنگ برخوردار است.

داخل کابین Z9 GT با سه نمایشگر دیجیتال، سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته و متریال لوکس، تجربه‌ای مشابه خودروهای لوکس اروپایی ارائه می‌دهد. استلا لی با اطمینان می‌گوید: «این خودرو از نظر فناوری، راحتی و ارزش خرید، ۱۰ برابر بهتر از رقباست. ما ویژگی‌هایی داریم که برندهای سنتی اصلاً به آن فکر نکرده‌اند.»

۲. دنزا D9 MPV: این مینی‌ون لوکس برای خانواده‌ها و مشتریان تجاری طراحی شده و با فضای داخلی جادار و امکانات رفاهی پیشرفته، رقیبی برای مدل‌هایی مثل تویوتا آلفارد یا حتی مرسدس بنز V-Class محسوب می‌شود.

دنزا می‌تواند برای بازار ایران جذاب باشد. بازار خودروهای لوکس در ایران، به‌ویژه در بخش سدان‌ها و شاسی‌بلندها، همیشه مورد توجه قشر مرفه بوده است. بااین‌حال، محدودیت‌های وارداتی و قیمت‌های نجومی خودروهای آلمانی باعث شده بسیاری از خریداران به دنبال گزینه‌های با ارزش خرید بالاتر باشند. دنزا با استراتژی قیمت‌گذاری رقابتی خود می‌تواند این خلأ را پر کند.

یک مانع از ورود دنزا به ایران، همانند سایر خودروهای برقی، نبود زیرساخت‌های کافی برای شارژ و تعرفه‌های بالای گمرکی است. بااین‌حال، اگر دولت سیاست‌های تشویقی برای خودروهای برقی اعمال کند، دنزا می‌تواند به یکی از گزینه‌های محبوب در بازار ایران تبدیل شود.

DENZA در برابر رقبا، آیا ادعای برتری ۱۰ برابری واقعیت دارد؟ دنزا قصد ندارد در زمینه عملکرد خام با برندهایی مثل پورشه رقابت کند، بلکه تمرکز آن بر فناوری، راحتی و ارزش خرید است. دنزا با ارائه مشخصات فنی قوی، طراحی جذاب و قیمتی رقابتی، می‌تواند بخشی از مشتریان این برندها را به سمت خود جذب کند.

استراتژی BYD در عرضه خودروهای با ارزش خرید بالا، پیش‌تر در مدل‌هایی مثل BYD Seal و Atto 3 موفقیت‌آمیز بوده و حالا دنزا این فرمول را در بخش لوکس پیاده می‌کند.

دنزا در آینده برایmarket در اروپا قرار است جدی‌تر کار کند. دنزا با جدیت وارد بازار اروپا شده و قرار است شبکه فروش و خدمات پس از فروش جداگانه‌ای از BYD داشته باشد. استلا لی تأکید می‌کند که خدمات پس از فروش یکی از اولویت‌های اصلی دنزا خواهد بود. دنزا برنامه‌ریزی کرده تا مدل‌های بیشتری معرفی کند، از جمله دو خودروی آفرود و احتمالاً یک سدان لوکس دیگر که ممکن است نسخه تغییر نام‌یافته یانگ‌وانگ U7 باشد.

توسط autokhabari.ir