سازمان حمایت ورود کند؛
صنعت ماشین: اقدام ایران خودرو در الزام مشتریان به تغییر خودرو در حالی انجام میشود که باید براساس قانون متعهد به قرارداد خود با مشتری باشد و بهانهای برای عدمتحویل خودرو نداشته باشند.
عباس علیآبادی وزیر صمت پیشتر اعلام کرده بود، خودروسازان مطلقاً طبق قانون حق ندارند خریداران را مجبور به خرید اجباری محصول خود کنند و باید براساس قرارداد عمل کنند.
با وجود این، شرکتهای خودروسازی و بهویژه ایرانخودرو بیتوجه به این موضوع مشتری را مجبور میکنند با پرداخت هزینهای بالاتر خودروهای ارتقایافته را خریداری کنند و در غیر این صورت پول آنها را برمیگردانند.
این گونه اقدام ایرانخودرو در الزام مشتریان به تغییر خودرو در حالی انجام میشود که باید براساس قانون متعهد به قرارداد خود با مشتری باشند و بهانهای برای عدمتحویل خودرو نداشته باشند اما متأسفانه بهانه استانداردهای 85گانه باعث شده است مشتری را در شرایطی قرار دهند که یا باید خودروی جدید را بخرد یا خودرویی به او تعلق نمیگیرد.
البته وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود: “خودروسازان به من گفتهاند که «به مشتریان توصیه میکنند خودرویی را جای خودروی دیگر خریداری کنند»، حالا مشتری میتواند توصیه را نپذیرد.”، اما عملاً خبری از توصیه نیست و مشتری که ماهها در انتظار خودروی ثبتنامی خود در سامانه یکپارچه است بهیکباره با فراخوانی از شرکت روبهرو میشود که؛ “محصول ثبتنامی شما تغییر کرده است و میتوانید این خودروی جدید را خریداری کنید.”
این در حالی است که در زمان تنظیم قرارداد مشتری با توجه به سبد درآمدی اقدام به خرید خودرو میکند و خودروساز نباید با شگرد تغییرات چند آپشن مشتری را ملزم به خرید خودروی جدید کند.
در زمان حاضر مشتریان پژو207 دستی امکان تحویل خودروهای خود را ندارند و ایرانخودرو میگوید: “باید پژو207 جدید را خریداری کنید”، که در این شرایط خریدار باید 150 میلیون تومان پول بیشتری را به حساب شرکت واریز کند.
علاوه بر این تبدیل اجباری تارا دستی ساده به تاراv1پلاس هم باعث نارضایتی مردم شده است و تاکنون هیچ مرجعی از جمله سازمان حمایت پاسخی به این موضوع نداده است.
خودرو رانا پلاس هم مشمول این تبدیل اجباری شده است و افرادی که سال گذشته برای خرید راناپلاس ثبتنام کردهاند اکنون مجبورند خودروی راناپلاس ارتقایافته را دریافت کنند و 100 میلیون تومان بیشتر به حساب شرکت واریز کنند.
source