قطعی برق و گاز در سال‌های اخیر، ناشی از عدم توجه به توسعه زیرساخت‌ها در دهه گذشته، صنایع کلیدی مانند خودروسازی، فولاد و سیمان را با مشکلات جدی مواجه کرده است. این محدودیت‌ها نه‌تنها روند تولید را مختل کرده است، بلکه صادرات و ارزآوری این بخش‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

صنعت فولاد، به‌عنوان یکی از تأمین‌کنندگان اصلی قطعات خودرو، در سال گذشته به دلیل ناترازی انرژی با خسارت سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری روبه‌رو شد. معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که خسارت کلی صنایع کشور از قطعی برق و گاز در سال گذشته به حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسید.

دامنه محدودیت‌ها به دلیل قطعی‌های مکرر برق و گاز در سال گذشته، از ۶۷ درصد به زیر ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد. با این حال، عواملی مانند قطعی انرژی، کمبود نقدینگی، قیمت‌گذاری دستوری، زیان انباشته و مشکلات تخصیص ارز، تولید خودرو را به‌شدت تحت فشار قرار داده است.

قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان، خودروسازان را مجبور کرد با حداقل ظرفیت و کاهش شیفت‌های کاری به فعالیت ادامه دهند. داده‌های کدال نشان می‌دهد که کمترین میزان تولید خودرو در مرداد و اسفند ماه سال گذشته ثبت شده است. در مجموع، سه خودروساز بزرگ در سال گذشته ۸۹۷,۶۲۷ دستگاه خودروی سواری تولید کردند که نسبت به تولید ۹۱۹,۴۹۹ دستگاهی سال ۱۴۰۲، کاهشی ۲.۴ درصدی (معادل ۲۱,۸۷۲ دستگاه) را نشان می‌دهد.

در این میان، ایران‌خودرو با تولید ۵۳۷,۴۲۹ دستگاه، رشدی اندک (۰.۳ درصد) نسبت به سال قبل داشت. در مقابل، سایپا با تولید ۲۵۶,۹۷۱ دستگاه، کاهش ۹.۴ درصدی را تجربه کرد. پارس‌خودرو اما با تولید ۱۰۳,۲۲۷ دستگاه، رشد سه درصدی را به ثبت رساند.

آمار مصرف انرژی سه خودروساز بزرگ در ۱۱ ماه سال گذشته نشان‌دهنده کاهش ۲ درصدی مصرف برق (۳۴۲ هزار مگاوات ساعت) و افزایش ۱۴ درصدی مصرف گاز (بیش از ۷۸ میلیون مترمکعب) نسبت به سال ۱۴۰۲ است. این در حالی است که مصرف انرژی در خودروسازی نسبت به سایر صنایع کمتر است، اما قطعی‌های مکرر همچنان این صنعت را تحت تأثیر قرار داده است.

توسط autokhabari.ir