منتشر شده در 27 فروردین 1404 ساعت 16:02


ثبت نام ایران خودرو سود سابق را ندارد

بازار خودرو های صفر کیلومتر داخلی و ثبت نام در شرایط فروش های، فوق العاده و پیش فروش ایران خودرو دیگر سود ده نیست.

اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار در ایران در طی چند سال گذشته به حداکثر خود رسیده بود و همین موضوع باعث شد بسیاری از دلالان به بازار خودرو ورود پیدا کنند. در برخی از محصولات که تقاضای بالا برای آنها وجود داشت اختلاف قیمت حتی ۳ برابر هم شده بود؛ برای مثال ایران خودرو پژو پارس با موتور TU5 را در اواخر سال ۱۴۰۱ به قیمت حدودی ۱۸۵ میلیون تومان به بازار عرضه می کرد اما خریدارانی که قصد فروش خودرو را داشتند در محدوده ۷۰۰ میلیون تومان آن را آگهی می کردند. یکی از دلایل این اختلاف قیمت ایجاد سیستم لاتاری(قرعه کشی) خودرو توسط دولت و سیاست های تحمیلی قیمت گذاری دستوری بود. سیاست گذاری دولت در نهایت مقداری تغییر پیدا کرد و سیستم قرعه کشی خودرو نیز برچیده شد. بعد از کنار گذاشتن سیستم قرعه کشی، دولت نیز دست خودرو سازان را در افزایش قیمت بازتر کرد و به صورت پلکانی اختلاف قیمت خودرو در درب کارخانه و بازار کم و کم تر شد. کاهش اختلاف قیمت به حدی بود که بسیاری از دلالان دیگر بازار خودرو های داخلی به خصوص ایران خودرو را سود ده نمی دانند و اظهار می کنند که سرمایه گذاری در این بازار ارزش خواب پول را ندارد.

سود بازار بعد از خصوصی سازی ایران خودرو

تا قبل از خصوصی سازی ایران خودرو مقداری جان در بازار روبه زوال خودروهای داخلی وجود داشت. مدیران بخش خصوصی که سکان ایران خودرو را در دست گرفتند، یکی از هدف گذاری های خود را کاهش هرچه بیشتر اختلاف قیمت کارخانه و بازار برای سوده ده کردن شرکت تعیین کردند. افزایش قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو یکی از اولین اقدامات بخش خصوصی بود. انتظار می رود افزایش قیمت ها به همین منوال ادامه دار باشد.

قیمت برخی محصولات ایران در کارخانه و بازار+ اختلاف

نام محصول قیمت کارخانه(میلیون تومان) قیمت بازار(میلیون تومان) اختلاف قیمت کارخانه و بازار(میلیون تومان)
سورن پلاس XU7P ۶۲۳ ۷۱۱ ۸۸
تارا V4 ۹۰۱ ۱۱۳۰ ۲۲۹
رانا پلاس ۶۰۷ ۷۶۰ ۱۵۳
۲۰۷ سقف شیشه ای دنده ای ۶۷۵ ۹۲۱ ۲۴۵
دنا پلاس توربو آپشنال ۹۴۳ ۱۲۲۰ ۲۷۷
ری را ۱۱۳۰ ۱۶۴۲ ۵۱۲
آریسان ۴۵۹ ۵۷۰ ۱۱۱

ثبت نام دیگر سودی ندارد؟

ثبت نام ایران خودرو سود سابق را ندارد

شاید سوال بسیاری از شما این باشد آیا ثبت نام در شرایط فروش های فوق العاده و پیش فروش ایران خودرو دیگر سودی دارد؟ برای درک درست از این مسئله باید وضع فعلی کشور و برنامه های افزایش قیمت پیش رو را در نظر داشته باشیم. در این روز ها که سیگنال های مثبت مذاکرات ایران و آمریکا به بازار خودرو نیز رسیده و باعث شده خودرو نیز هرچند کم ولی تاثیر گذار قیمت آن در بازار کاهش یابد قطعا حاشیه سود بازار نیز کمتر خواهد شد. در صورت هر گونه توافقی، قیمت خودرو پایین تر خواهد آمد. شاید برخی از افراد متصور شوند که قیمت کارخانه نیز کاهش خواهد یافت اما در عمل قیمت کارخانه نمی تواند کاهش داشته باشد چراکه همچنان از تورم انتظاری عقب تر است.

مسئله دیگری افزایش قیمت خودرو سازان است. بنا به اخبار رسیده به آخرین خودرو، خودروسازان به دنبال افزایش قیمت هستند و مجوز های لازم را هم دریافت کرده اند. این افزایش قیمت شاید برای افرادی که در شرایط فروش فوق العاده ثبت نام کرده اند حائز اهمیت نباشد اما در شرایط پیش فروش مسئله مهمی است. در شرایط پیش فروش خودرو ها به دنبال افزایش قیمت کارخانه خریدار باید قیمت جدید اعلامی را در دو مرحله پرداخت کند. همین موضوع باعث شده است که پیش فروش های ایران خودرو دیگر سود های قابل توجه ای نداشته باشند. در نهایت توصیه می کنیم اگر دنبال سرمایه گذاری در بازار خودرو های داخلی هستید، این بازار دچار تغییرات زیادی شده است و همانند ۲ سال گذشته و قبل از آن نمی تواند سرمایه گذار را راضی کند.

source

توسط autokhabari.ir