درباره اطلاعاتavailable قبل از ورود به بخش مقایسه بایک X7 با اشکودا کاروک، بهتر است بدانید که دونوع از کراساوور ایرانی و خارجی بازار ایران را مشغول کردهاند و هر یک با یک سری ویژگیها و قابلیتها نسبت به حریفشان تفاوت دارند. در ادامه که میخواهیم به مقایسه آنها بپردازیم، البته مهم نیست که کدام خودرو شما را ترغیب کرده است تا به این مطلب مراجعه کنید.
بایک ایکس ۷ و اشکودا کاروک دو کراس اوور نسبتا جدید بازار ایران هستند که به ترتیب توسط شرکتهای دیار خودرو و پارس ساتر هوشمند عرضه میشوند.
از طرف دیگر، خودروهای کراساوور چینی امروزه تنوع بسیار بالایی پیدا کردهاند و در طرحها و تیپهای مختلف وارد بازار ایران شدهاند. بایک ایکس ۷ که ابتدا قرار بود با نام مکث تیارا پرایم به بازار ایران عرضه شود، حالا توسط دیار خودرو و با نام اصلی بایک بیجینگ ایکس ۷ وارد بازار کشورمان شده است. از طرف دیگر، محصولات اروپایی نیز به تدریج در فهرست خودروهای وارداتی جا گرفتهاند که در این میان، اشکودا کاروک توسط شرکت پارس ساتر هوشمند به مشتریان ایرانی معرفی شده است. در ادامه به مقایسه بایک X7 و اشکودا کاروک میپردازیم تا ببینیم شاسیبلند چینی دیار خودرو در برابر یک خودروی وارداتی مطرح، چقدر ارزش خرید دارد و نقاط ضعف و قوت آن چیست.
بیگینینگ X7 یک کراساوور یا همان شاسیبلند شهری است که از لحاظ ابعادی تقریباً در سگمنت سایز متوسط دستهبندی میشود و از سال 2020 به فهرست تولیدات کمپانی بیجینگ اتو پیوسته است. این خودرو در سال 2023 مورد فیسلیفت قرار گرفته و حالا توسط شرکت دیار خودرو بهصورت مونتاژی در بازار ایران عرضه میشود. البته ابتدا قرار بود شرکت مکث موتور این شاسیبلند چینی را بهعنوان تیارا پرایم در ایران به فروش برساند که مسئولیت آن به دیار خودرو، زیرمجموعه جدید گروه ماموت، سپرده شد.
اشکودا کاروک که از لحاظ زیرساخت فنی با محصولاتی همچون سئات آتکا مشابهت دارد، در سال 2017 به سبد محصولات برند اشکودا جمهوری چک پیوست و در سال 2021 نیز مورد فیسلیفت قرار گرفت. این برند از دهه 90 میلادی زیرمجموعه گروه فولکسواگن بوده و تقریباً کلیه تولیدات آن بر اساس پلتفرم و ساختار فنی محصولات این کمپانی بزرگ آلمانی تولید میشود. شرکت پارس ساتر هوشمند، زیرمجموعه گروه ایران روور، بهعنوان نماینده واردکننده محصولات اشکودا در ایران شناخته میشود و تولیدات مختلفی از این نشان تجاری اروپایی، از جمله مدل کاروک را از سال 1403 به بازار ایران آورده است.
در مورد طراحی این خودرو، بهجرئت میتوان گفت که محصول چینی یک قدم از رقیب اروپایی خود جلوتر است؛ چراکه هم مبدأ زمانی طراحی آن جدیدتر است و هم در سال 2023 تحت یک فرایند فیسلیفت جذاب قرار گرفته تا چهره این خودرو نسبت به گرایشهای روز مشتریان تا حد زیادی بهروزرسانی شود و بتواند آن چیزی را که در ذهن خریدار وجود دارد، به نحو مطلوبتر ارائه دهد.
اما چنین بهروزرسانیهایی در چهره اشکودا کاروک دیده نمیشود و محصول اروپایی مطابق با همان اصول گذشته خود فعلاً به تولید میرسد. این سبک طراحی چهره برای افرادی که خودروهای اصیل و کمتر فانتزی را میپسندند، مطلوب به حساب میآید؛ اما در مجموع، المانهای آن نمیتواند خیلی برای مشتریان جوانتر هیجانانگیز و جذاب باشد.
بر اساس طول و عرض و ارتفاع بدنه، فضای بیرونی این دو خودرو تفاوت چندانی ندارد و بیشتر به همین يجاست که میتوان گفت در طراحی داخلی این دو نیز اختلافهای فاحشی به چشم میخورد. اما اشکودا کاروک، همانند اکثر خودروهای اروپایی، از یک طراحی سادهتر، قدیمیتر و کمتر فانتزی نسبت به حریف چینی استفاده کرده و در مجموع، با سلیقهی مورد انتظار دستههای سنتی خریدار هم منطبقتر به نظر میرسد.
براي ادامه ادامه مطلب را در وبسایت خودرو بخوانید