منتشر شده در 28 فروردین 1404 ساعت 17:00

شرکت خودروساز نتا اتو که به گروه Hozon New Energy Automobile وابسته است، یکی از نویدبخشترین استارتاپهای چینی بهشمار میرفت. اما این شرکت اکنون با بحرانی شدید مواجه شده و در آستانه فروپاشی قرار دارد.
بر اساس گزارش شماری از نشریات چینی، گروهی از نمایندگان شبکه فروش این شرکت با تجمع در مقابل کارخانه نتا در شهر تونگشیانگ، خواستار پرداخت مطالبات معوق، تحویل خودروهای به فروش رسیده و جبران زیانهای فزاینده خود شدهاند. در این تجمع بیش از ۲۰ نماینده از کل ۳۰۰ نمایندگی مجاز در سراسر چین حضور داشتهاند. این اقدام اعتراضی، عمق مشکلات مالی این خودروساز چینی را نمایان میکند.
اعتراض به خلف وعدههای مکرر
در ویدیوهایی که از این تجمع منتشر شده، مدیران نمایندگیها ادعا میکنند با وجود عدم تحویل خودرو از سوی شرکت، تعطیلی فعالیتها، اخراجهای گسترده و بیپاسخ ماندن بدهیهای تأمینکنندگان، همچنان به فعالیت ادامه داده، حقوق کارکنان را پرداخت نموده و از انتشار اخبار منفی در رسانهها خودداری کردهاند.
یکی از این افراد حاضر در تجمع گفته:
«ما به تعهدات شرکت اعتماد کردیم، اما از سپتامبر گذشته حتی یک بار هم پاسخی مستقیم دریافت نکردهایم. تنها شایعاتی درباره تأمین مالی جدید یا ازسرگیری تولید شنیدهایم. در حالی که هزینه میکردیم و منتظر بودیم، فقط بیشتر در باتلاق بدهی فرو رفتیم.»

برخی از نمایندگیها مدعی هستند صدها میلیون یوان پیشپرداخت کردهاند، اما هیچ خودرویی تحویل نگرفتهاند. حتی برخی از آنها که با وام بانکی، موجودی انبار تهیه کرده بودند، اکنون با شکایتهای حقوقی مشتریان و بانکها روبرو هستند.
واکنش شرکت و شرایط بحرانی بازار داخلی
شرکت نتا اتو تاکنون هیچ واکنشی به درخواستهای نمایندگان معترض نشان نداده است. این خودروساز نوپا از اواخر سال ۲۰۲۴ درگیر بحرانهای مالی بوده و گزارشهایی از کاهش حقوقها و اخراجهای گسترده کارکنان منتشر شده است. در همین راستا، فانگ یونژو بهعنوان رئیس هیئتمدیره، سمت مدیرعامل را نیز بر عهده گرفته و مدیرعامل پیشین، ژانگ یونگ، که چهرهای بحثبرانگیز بود، به سمت مشاور تنزل پیدا کرده است.
ناگفته نماند آمار فروش داخلی نتا روندی به شدت نزولی دارد. این شرکت تنها ۴۸۷ دستگاه خودرو در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۵ فروخته و فعلاً هیچ آماری برای ماه مارس اعلام نکرده است.

تمرکز بر بازار تایلند برای بقا
در حالی که بازار داخلی در حال سقوط است، نتا به شدت به بازارهای بینالمللی، به ویژه تایلند، چشم دوخته؛ این شرکت در نمایشگاه خودرو تایلند ۱٬۲۱۹ سفارش ثبت کرده و هدف فروش بیش از ۱۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۵ را نشانه گرفته است. اگر این هدف محقق شود، نتا دومین برند پرفروش خودروی برقی این کشور خواهد شد.
امید به سودآوری و عرضه اولیه
فانگ یونژو پیشتر اعلام کرده که هدف نتا، دستیابی به سود ناخالص مثبت تا پایان سال ۲۰۲۵ و سودآوری کلی تا سال ۲۰۲۶ است. همچنین عرضه اولیه سهام هدف نهایی این شرکت خواهد بود.

شرایط نتا پیشنمایشی از بحرانی بزرگ در بازار خودروهای برقی چین است؛ بازاری که اکنون با اشباع تولید، رقابت سنگین و کمبود سرمایه مواجه شده و استارتاپهای کوچکی مثل نتا دیر یا زود در تنگنای شدید مالی و افت فروش قرار خواهند گرفت.
آیندهای مبهم برای برخی از محصولات آتی گروه بهمن
گروه بهمن قصد داشت شماری از محصولات نتا از جمله کوپه اسپرت GT را با برند بی ام کارز وارد بازار کند. باتوجه به شرایط بحرانی و آینده مبهم نتا، باید دید این همکاری به چه سرنوشتی دچار میشود. اگر بحران مالی برند چینی ادامه پیدا کند یا منجر به توقف تولید شود، برنامههای عرضه محصولات آن در ایران نیز احتمالاً با تأخیر یا حتی لغو روبرو خواهد شد. ناگفته نماند بر اساس شنیدهها، ظاهراً همکاری گروه بهمن با نتا اتو قطع شده است.
source