بحران صنعت خودرو ایران از زمان آغاز صنعت خودرو به یکی از مهمترین مسائل اقتصادی این کشور تبدیل شده است. از سال 1400 تاکنون، کشورمان با تنگنای ارزی و مشکل واردات قطعات و دستگاههای خودرو روبهرو شده است. در این مدت، برخی کشورها و شرکتهای خاورمیانهای در حال ارائه محصولات خود به بازار ایران هستند. در این گزارش، عوامل اصلی ایجاد بحران صنعت خودرو ایران و راههای حل برای برطرف کردن این مشکل را بررسی میکنیم.
یکی از عوامل اصلی ایجاد بحران صنعت خودرو ایران، تنگنای ارزی و مشکلی است که کشورمان با آن روبهرو شده است. این تنگنای ارز به دلیل افزایش قیمت ارز و ارز شدید در تمام بازارها بر صنعت خودرو ایران تأثیر گذاشته است و از جمله چندین صنعت ایران است که با این مشکلات روبرو شده است.
بطوری که ما میدانیم، در چند سال گذشته، کشورمان و دیگر کشورهای خاورمیانهای مانند ترکیه، قطر و عمان در بخش صنعت خودرو بیشتر به دنبال کشورهایی هستند که محصولات خود را برای ایران عرضه میکنند. ایران در حال حاضر با هیچ یک از کشورهای خاورمیانهای در سوله تولید خودروها مقایساتی ندارد.Latche که یکی از شرکتهای تولیدکننده لوازم خودروسازی در قطر است، جز اینکه ترکیب تاخوری برای خودروسازی سیستمهای لوکس به بازار ایران عرضه کند، از میان برندهای لوکس دنیا نظیر Alfa Romeo و Ferrari هیچ مشتری در نظر ندارد و از کشورهای خاورمیانه مانند قبرس و عمان استفاده خواهد کرد.
یکی دیگر از دلایل بحران صنعت خودرو ایران، کمبود قطعات و دستگاههای لازم برای تولید خودرو است. این کمبود به دلیل تحریمهای اقتصادی علیه ایران و مشکل واردات قطعات و دستگاههای مورد نیاز برای تولید خودرو است. به همین دلیل، بسیاری از کارخانجات خودروسازی در ایران مکمل برندِ خودروسازان گرفتهاند و از دیگر شرکتهای خارج از ایران و تولیدکننده قطعات و دستگاههای مورد نیاز برای تولید خودروسازی استفاده میکنند.
یک سوم قطعات خودرو در ایران داخل کشور تولید نمیشود و برای این منظور باید از کشورهای دیگر و دیگر کشورهای خاورمیانهای استفاده کنیم که توجه داشته باشید کشورهای خاورمیانهای هم نیستند که با حقوق اینترنت رفع مشکل را ندارند.
از طرف دیگر، بحران صنعت خودرو ایران به دلیل بیسوادی و ناآگاهی بسیاری از رقبا نیز در کشورمان است. در هنگامی که بسیاری از مشتریان ایرانی از شرکتهای خاورمیانهای و معتبر اطلاعات چندانی در مورد محصولات این شرکتها ندارند، این شرکتها میتوانند بر انتخاب یا خرید از این شرکتها تأثیر داشته باشند. هرچند میگوییم این شرکتها برای حالا ما مهم نیستند، اما استفاده از این برندها میتواند و باعث شود که خیلی زود این محصولات در ایران از بین بروند.
همچنین یک مشکل جدی در صنعت خودرو ایران این است که صنعت خودرو بر مبنای شیوه حسابداری درای به جای استقال مارکت شده است که باعث ایجاد کمیتههای درون کارگاهی برای حسابرسی با ابراز این که تولید و تامین قطعات باید در یک خوشه واحد و تماما برای داخل کشور میباشد و یا بتوانیم یک واحد کارگاهی را به شرکتهای خارجی تحویل دهیم که کل قطعات این خودرو را به کشورمان ارائه دهند.