شرکت کرمان موتور اعلام کرد که در اوایل فروردین ماه سال جاری یعنی در سال 1404 به اجرای مرحله اول داخلیسازی بدنه خودرو KMC X5 در کشور پرداخته است. این موضوع بخشی از یک برنامهریزی بزرگ برای کاهش وابستگی به واردات قطعات و تقویت زنجیره تولید داخلی و همچنین توسعه فناوریهای بومی در صنعت خودرو است.
تلاش برای داخلیسازی کابین بدنه خودرو KMC X5
در فاز اول این طرح تولید قطعات کلیدی کابین این خودرو که شامل مواردی مانند درِ صندوق عقب، درِ موتور، درهای جانبی، دیاق داشبورد، گلگیرهای جلو و عقب و سقف خودرو است، از priorities ترین موارد در دستور کار قرار می گیرد. در این مرحله قالبها و تجهیزات وارداتی مورد استفاده قرار می گیرند، اما کرمان موتور اعلام کرده است که همزمان، فرآیند طراحی و ساخت این تجهیزات با تکیه بر دانش مهندسان داخلی آغاز شده و هدف نهایی، جایگزینی کامل قالبهای خارجی با نمونههای بومی است.
توسعه زیرساختهای تولید و chuẩnакаژ خطوط
تا اجرای دقیق این پروژه به صورت كامل و با احتیاط، شرکت کرمان موتور اقدامات گستردهای در حوزه ایجاد زیرساختها و تجهیز خطوط تولید و همچنین برای EDUCATING و توانمندسازی نیروهای انسانی پیگیر داشته است. این شرکت تأکید دارد که فرآیند داخلیسازی نه تنها شامل ساخت قطعه، بلکه شامل ارتقای دانش فنی، بهبود فرآیندهای تولید و توانمندسازی زنجیره تأمین داخلی نیز میشود.
پیامدهای اقتصادی و صنعتی داخلیسازی خودرو
پروژه داخلیسازی بدنه KMC X5 میتواند تأثیرات بسياری داشته باشد، از جمله:
* کاهش هزینههای تولید و وابستگی به واردات
* جلوگیری از خروج ارز
* ایجاد فرصتهای شغلی جدید در بخش تولید قطعات
* ارتقای مهارتهای فنی متخصصان داخلی
* تسهیل رشد شرکتهای تأمینکننده داخلی
این پروژه میتواند الگویی برای دیگر بخشهای صنعت خودرو باشد و نقش مهمی در مسیر خودکفایی صنعتی کشور ایفا کند.
سابقه شرکت کرمان موتور در مسیر بومیسازی
شرکت کرمان موتور در سالهای گذشته گامهای فشردهای در مسیر بومیسازی برداشته است. از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
* راهاندازی خط تولید گیربکس CVT
* تولید باکهای پلیمری
* تجهیز خط رنگ تمامرباتیک
* تولید نخستین خودرو بومی KMC EAGLE
همه این اقدامات نشاندهنده برنامهریزی بلندمدت شرکت برای تقویت توان تولید داخلی و کاهش وابستگی به منابع خارجی است.
نقش شرکت کادک در اجرای پروژه
اجرای پروژه داخلیسازی بدنه KMC X5 با همکاری شرکت کادک انجام شده است. کادک مديریت زنجیره تأمین کرمان موتور بوده و همچنین طراحی، تحلیل، آزمایش و نظارت بر مراحل تولید را برعهده دارد و بهعنوان شریک فنی این پروژه شناخته میشود. استفاده از ظرفیتهای علمی و فنی نیروهای داخلی در طول پروژه از اصول پایه این طرح بوده است.
چشمانداز
پروژه داخلیسازی بدنه KMC X5 نماد جدیدی از حرکت صنعت خودرو به سمت استقلال صنعتی و افزایش عمق ساخت داخل محسوب میشود. کارشناسان در این حوزه معتقدند که اگر این مسیر با برنامهریزی و حمایت ادامه یابد، میتواند در سالهای آینده منجر به رشد پایدار، کاهش ارزبری و حتی صادرات فناوری در صنعت خودرو شود.