صنعت خودرو ایران، از سال های اخیر، با چالش های اقتصادی و سیاسی بسیاری مواجه بوده است. یکی از چالش های اصلی این صنعت، نوسانات ارزی و تحریم های اقتصادی است که بر واردات قطعات و خودروهای مونتاژی تأثیر مثبت داشته است. محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو، در این باره اظهار داشت: ” اره bufferSize اینکه این صنعت، در سال های اخیر، با چالش های متعددی مواجه بوده است. سیاست های ارزی جدید وزارت صمت در سال جاری، مسیر این صنعت را به سمت واردات بیشتر هدایت کرده است که خودروسازان و قطعه سازان را به سمت بحران جدی سوق داده است.
تحریم های اقتصادی، باعث شده است که ملت ایران، به سمت واردات بیشتر پنبه و مرغ步ا، در حالی که تولید داخلی به دلیل کمبود ارز، کاهش داشته است. دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو، اظهار داشت: ” انتظار می رود که در سال جاری، گشت چن استخراج بخشی با بحران آغاز شده است، به ویژه در گروه خودروسازی سایپا، وضعیت به مراتب نگران کننده تر از گروه صنعتی ایران خودرو است.
به نظر می رسد که صنعت خودرو، در سال جاری، با بحران جدی مواجه است. محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو، اظهار داشت: ” اگر سیاست های تخصیص قطره چکانی ارز به تولید داخلی، در حالی که واردات خودروهای کامل و مونتاژی بدون محدودیت در جریان است، ادامه یابد، آینده صنعت خودرو را به شدت تهدید می کند. در مجموع، بازار خودرو ایران در سال ۱۴۰۴، شاهد عرضه ۵۵۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی و مونتاژی خواهد بود که بیشتر از نیمی از تیراژ تولید داخلی است.
هزینه واردات خودروهای کامل و مونتاژی در سال جاری، بیش از دو برابر ارزش کل تولید داخلی خواهد شد. دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو، در این باره اظهار داشت: ” این سیاست ها، منجر به کاهش شدید تیراژ تولید داخلی یا حتی توقف کامل آن خواهد شد. در سال های اخیر، خودروهای داخلی، تقریبا ثابت مانده اند، اما واردات قطعات مونتاژی، باعث شده است که کل ارزبری صنعت خودرو، از ۴ میلیارد دلار در گذشته، به ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار در سال گذشته برسد.