کراساورهای خانوادگی در بازار ایران بسیار محبوب هستند. محصولات تویوتا و نیسان از سالها قبل به عنوان شاسیبلندهای باکیفیت وارد ایران شدند و حالا دیگر برندهای آسیایی با قیمت پایینتر، در کلاس کراساور اندازه متوسط، عرضه میشوند. این خودروها برای مردم کشورهای مختلف دنیا، عامهپسند و ارزانقیمت هستند اما در ایران به دلیل مالیات و عوارض گمرکی مخصوص مدلهای وارداتی، ثروتمندان جامعه را خوشحال میکنند.
نسل جدید میتسوبیشی اوتلندر و کیا اسپورتیج توسط شرکتهای آرین پارس موتور و کوشا خودرو وارد ایران شدهاند. این خودروها مدل ۲۰۲۴ هستند و با قیمت مشابه در کشور ما فروخته میشوند. هماکنون ۳۴درصد از سهام میتسوبیشی به نیسان تعلق دارد. میتسوبیشی موتورز از اوایل قرن بیستم فعالیت کرده و نخستین خودروساز صنعتی ژاپن لقب گرفت.
اولین اوتلندر سال ۲۰۰۱ معرفی شد. نسل سوم این مدل، به بازار ایران رسید و مورد توجه قرار گرفت. از سال ۲۰۲۲ نسل جدید اوتلندر در بازار جهانی دیده میشود. این مدل، حالا فقط خط تولید در ژاپن و چین دارد که طبیعتا، نسخهی مونتاژ چین به کشور ما میرسد.
کیا موتورز، در سال ۱۹۴۴ حدود ۸۰ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با مونتاژ محصولات ژاپنی تمرکز داشت. امروزه بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در اختیار هیوندای است تا عضو مهم یکی از بزرگترین گروههای خودروسازی دنیا، محسوب شود.
اولین اسپورتیج سال ۱۹۹۳ معرفی شد و حالا یکی از قدیمیترین کراساورهای ساخت آسیا است. نسل دوم و سوم و چهارم این خودرو به تعداد بالا حدود ۱۵ سال در ایران حضور داشت. اسپورتیج نسل پنج، سال ۲۰۲۱ معرفی شد و تغییر چهره اساسی را تجربه کرد. این محصول هماکنون در کره جنوبی، امریکا، ویتنام و چین مونتاژ میشود. نسخهی وارد شده به ایران، مدل کشیده (L) با فاصله محوری بیشتر از اسپورتیج اصلی است و از چین به ایران میآید.
انتخاب بین دو خودرو با سبک طراحی متفاوت، به سلیقهی مخاطب مربوط میشود. خصوصا بین اوتلندر و اسپورتیج، به راحتی نمیتوان شاسیبلند زیباتر را انتخاب کرد. هر دو مدل، سبک جدید و اسپرت با نمایی آیندهنگر دارند که متفاوت از نسلهای قبل موجود در ایران به نظر میرسند؛ اما میتسوبیشی کمتر از کیا از ادوات پلاستیکی استفاده کرده و لوکستر دیده میشود. از جدول زیر میتوان متوجه شد این خودروها ابعاد مشابه دارند.
داشبورد و نمایشگرهای اسپورتیج، دنیایی متفاوت از اوتلندر دارد. کیا برای این کراساور، حالتی مدرن و فناوریمحور خلق کرده؛ اما کابین میتسوبیشی، حس کلاسیک و بااصالت خود را ادامه داده است. طبیعتا افراد علاقهمند به نمایشگرهای بزرگ و تجهیزات دیجیتال، اسپورتیج را ترجیح میدهند؛ درحالی که حس نوستالژیک با سبک ژاپنی، داخل اوتلندر احساس میشود.
جیپ کامبوزر سال2024 برای حضور دوباره به ایران آمد