شرکت آلمانی ZF اخیراً از یک موتور مخصوص افزایش برد حرکتی خودروهای برقی رونمایی کرده است که امیدها برای حفظ تکنولوژی احتراق داخلی را زنده نگه داشته است. این موتور که به عنوان رنج اکستندر شناخته میشود، میتواند به کمک خودروهای برقی آمده و با تولید برق لازم، شارژ باتری را افزایش دهد.
خودروهای مجهز به پیشرانه دارای افزایشدهنده برد حرکتی، به اختصار EREV نام دارند. در این نوع پیشرانه، از ترکیب موتور یا موتورهای برقی با باتری و یک رنج اکستندر استفاده میشود. رنج اکستندر نقش منبع کمکی برای تولید برق را ایفا میکند و باعث شارژ باتری میشود.
رنج اکستندر میتواند مشکل کمبود ایستگاه شارژ یا زمان زیاد برای شارژ باتری را حل کند. این تکنولوژی قبلاً در خودروهایی مانند شورولت ولت، ب ام و i3 و مزدا MX-30 استفاده شده است، اما با رشد مسافت قابل پیمایش خودروهای تمام برقی، استفاده از آن کاهش یافته بود.
دکتر اوتمار شارر، معاون ارشد بخش تحقیق و توسعه ZF در حوزه پیشرانههای برقی، معتقد است که رنج اکستندر میتواند ترس از خالی شدن شارژ را برطرف کند. از دید او، رنج اکستندر مزایای زیادی نسبت به پیشرانه هیبریدی شارژی دارد، از جمله قیمت ارزانتر، زمان توسعه کوتاهتر و کارکرد موتور بنزینی در حالت بهینه.
شرکت ZF سیستم رنج اکستندر خود را در دو نسخه به بازار عرضه خواهد کرد: eRE و eRE+. نسخه eRE شامل موتور الکتریکی، مبدل مجتمع و مجموعه دنده خورشیدی میشود، در حالی که نسخه eRE+ پیشرفتهتر بوده و دارای کلاچ هوشمند و دیفرانسیل نیز میباشد.
توان خروجی برای نسخه eRE بین ۹۳ تا ۱۴۷ اسب بخار و برای نسخه پلاس بین ۹۳ تا ۲۰۱ اسب بخار قابل تنظیم است. موتور ZF از سال ۲۰۲۶ وارد فاز تولید انبوه خواهد شد.