بازار خودرو در شرایطی قرار دارد که با توجه به رکود و ثبات نسبی نرخ ارز، فرصت مناسبی برای اصلاح سیاستهای قیمتی و عرضه خودرو در بورس کالا فراهم شده است. سازمان حمایت تاکید دارد که قیمت خودرو باید با در نظر گرفتن حقوق مصرفکننده تعیین شود و واگذاری آن به ساز و کار عرضه و تقاضا میتواند باعث بیثباتی در بازار شود.
شورای رقابت بازار خودرو را یک بازار انحصاری تشخیص داده و بر اجرای قانون تاکید دارد. با این حال، عرضه آزمایشی خودرو در بورس کالا با هدف سنجش واکنش بازار و ایجاد بستر مناسب برای گسترش این روش در ماههای آینده صورت گرفته است.
حسن کاکایی، کارشناس بازار خودرو، معتقد است که در شرایط کنونی، حذف قیمتگذاری دستوری یا انتقال فرآیند قیمتگذاری به ساز و کار شفاف بورس کالا میتواند بدون ایجاد تنش قیمتی یا التهاب اجتماعی اجرایی شود. او میگوید که بازار خودرو در وضعیت کاملا راکد به سر میبرد و تقاضای مصرفی به شدت ضعیف شده است.
کاکایی تاکید دارد که سیاست قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرو سالهاست که نتایج معکوس به همراه داشته و منجر به هدررفت منابع ملی، رانت، فساد و نارضایتی اجتماعی شده است. او پیشنهاد میکند که اگر حذف کامل قیمتگذاری دستوری امکانپذیر نیست، ورود خودرو به بورس کالا میتواند گزینهای عملی و میانمدت باشد.
او همچنین معتقد است که تجربه قبلی ورود خودرو به بورس کالا در کشور نتایج متفاوتی به همراه داشت و علت ناکامی آن، ناپایداری در اجرای سیاستها و همزمانی با افزایش نرخ ارز بود. کاکایی میگوید که در حال حاضر، شرایط با گذشته تفاوت دارد و رکود بازار، ثبات نسبی ارز و نبود تقاضای دلالانه، همه نشانههایی از آمادگی بازار برای اجرای دوباره این سیاست است.
کاکایی تاکید دارد که اگر عرضه خودرو به صورت مستمر و بدون وقفه انجام شود، میتوان انتظار داشت که بورس کالا نقش موثری در تنظیم بازار ایفا کند. او همچنین معتقد است که در حوزه خودروهای وارداتی، چالش اصلی مربوط به تفاوت شدید قیمت پایه با قیمت فروش در بازار است و ورود خودروهای وارداتی به بورس کالا میتواند به شفافسازی قیمت، کشف واقعی ارزش و اخذ مالیات موثر از سود واردکنندگان منجر شود.