بازار خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۴ در حالیکه انتظار میرفت با افزایش تعرفه، جهش نرخ ارز مبنای گمرکی و کاهش تخصیص ارزی، با افزایش قیمت مواجه شود، اما روند معکوسی را تجربه کرده است. بررسیها نشان میدهد که میانگین قیمت ۲۰ خودروی خارجی طی فروردین و اردیبهشت کاهش یافته یا ثابت مانده است.
کارشناسان این پدیده را ناشی از اضافهپرش قیمتها در زمستان، افت اخیر نرخ ارز، ضعف تقاضا و بلاتکلیفی در سیاستهای اجرایی میدانند. در آستانه سال ۱۴۰۴، بازار خودروهای وارداتی با موجی از نگرانی و التهاب وارد سال جدید شد. افزایش ۱۰۰درصدی تعرفه واردات، جهش نرخ ارز مبنای گمرکی، کاهش تخصیص ارز به واردکنندگان و همچنین تورم انتظاری، از رشد چشمگیر قیمتها در سال جدید حکایت داشت.
با این حال، برخلاف تصورات، بازار خودروهای وارداتی در سال جدید نه تنها افزایش قیمت چندانی به خود ندیده، بلکه بسیاری از خودروها کاهش قیمت یا ثبات را تجربه کردهاند. بررسیها نشان میدهد که قیمت ۲۰ خودروی وارداتی در بازه زمانی ۱۷ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت، بهطور میانگین با کاهش قیمتی معادل ۱۱۰ میلیون تومان مواجه بودهاند.
در این میان، قیمت ۱۳ خودروی خارجی کاهش یافته، سه خودرو بدون تغییر باقی ماندهاند و تنها چهار محصول، افزایش قیمت را تجربه کردهاند. افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه واردات خودرو، یکی از مهمترین تصمیمات اقتصادی دولت بود که با هدف حمایت از تولید داخل و کاهش خروج ارز اتخاذ شد.
کارشناسان معتقدند که چنین افزایشی در تعرفه، نهتنها تاثیری در رونق تولید داخل نخواهد داشت، بلکه با کاهش رقابتپذیری، زمینه افزایش قیمت خودروهای داخلی را نیز فراهم میکند.
یکی دیگر از فاکتورهای کلیدی موثر بر بازار ۱۴۰۴، کاهش میزان ارز تخصیصی به واردات خودرو است. بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۴، ارز تخصیصی به واردات خودرو از حدود ۳.۳ میلیارد یورو در سال گذشته، به ۳ میلیارد یورو کاهش یافته است.
حالا این سوال مطرح است که آیا باید نسبت به کاهش قیمت خودروهای وارداتی در سال جدید خوشبین بود؟ در پاسخ به این سوال میتوان گفت که ثبات یا کاهش قیمت در بازار خودروهای وارداتی میتواند موجب تحریک تقاضا و خروج بازار از رکود شود. از سوی دیگر، برخی فعالان بازار معتقدند کاهش یا ثبات قیمتها در شرایطی که هزینههای واردات بهشدت افزایش یافته، ممکن است به زیان بدنه واردکنندگان تمام شود.