شرکت خودروسازی ولوو که با تعرفههای جدید دولت آمریکا با چالشهایی در بازار جهانی خودرو مواجه شده است، قصد دارد با همکاری شرکت چینی جیلی، مالک اصلی ولوو، هزینههای خود را کاهش داده و جایگاهش را در بازارهای کلیدی تقویت کند.
به گزارش مجله ماشین، هاکان ساموئلسون، مدیرعامل جدید ولوو، با تکیه بر همکاری با جیلی، به دنبال راهی برای مقابله با فشارهای بازار است. وی پیش از این نیز بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ مدیرعامل ولوو بود و این بار با رویکردی متفاوت به دنبال تقویت همکاریها با جیلی است.
منابع درآمدی ولوو در سال ۲۰۲۴ به این ترتیب است: اروپا ۴۸ درصد، چین ۲۰ درصد، آمریکا ۱۶ درصد و سایر مناطق ۱۵ درصد. این آمار نشان میدهد که بازارهای چین و آمریکا برای ولوو بسیار مهم است، اما تعرفهها و رقابت محلی باعث شده تا این شرکت استراتژیهای خود را بازنگری کند.
پس از برکناری جیم روآن، مدیرعامل پیشین ولوو که به دلیل تمرکز بیش از حد بر استقلال ولوو و کاهش همکاری با جیلی با انتقاد مواجه شده بود، هاکان ساموئلسون بار دیگر بهعنوان مدیرعامل انتخاب شد. ساموئلسون همکاری با جیلی را فرصتی برای کاهش هزینهها میداند.
جیلی بهعنوان سهامدار اصلی ولوو، هدف بزرگی دارد؛ فروش بیش از ۵ میلیون خودرو تا سال ۲۰۲۷ که رشدی ۵۳ درصدی نسبت به فروش ۳.۲۷ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۴ است. تحلیلگران معتقدند همکاری نزدیک بین ولوو و جیلی برای بقای این برند در بازار رقابتی امروز ضروری است.