آدریان نیوی، مدیر فنی تیم ردبول در فرمول یک، کتابی به نام “چگونه یک ماشین بسازیم” نوشته است. این کتاب یکی از برجستهترین آثار در زمینه مهندسی خودرو و طراحی خودروهای مسابقهای است و در سال ۲۰۱۸ به عنوان کتاب سال در برخی جشنوارهها انتخاب شد.
در این کتاب، آدریان نیوی تجربیات خود را در طول دوران حرفهایاش در صنعت خودروسازی و به ویژه در تیمهای فرمول یک به اشتراک میگذارد. او مراحل ساخت یک خودرو مسابقهای را از صفر تا صد توضیح میدهد و به زبان ساده اما فنی به فرآیندهای پیچیده طراحی و مهندسی اشاره میکند.
نیوی همچنین به روشهای نوآورانهای که در تیم ردبول برای طراحی و بهینهسازی خودروهای مسابقهای استفاده کرده است، اشاره میکند. این کتاب نه تنها برای علاقهمندان به فرمول یک و مهندسی خودرو جذاب است، بلکه برای کسانی که به فرآیندهای پیچیده طراحی و مهندسی علاقه دارند، یک مرجع عالی به شمار میآید.
آدریان نیوی در این کتاب به طور کامل تجربههای خود را در تیمهای مختلف فرمول یک از جمله ویلیامز، مکلارن و ردبول به اشتراک میگذارد. او از روزهای اول کارش به عنوان یک طراح جوان در تیم مارچ تا تبدیل شدن به یکی از تأثیرگذارترین طراحان فرمول یک صحبت میکند.
در بخشی از کتاب، نیوی به تجربهاش در تیم لیتون هاوس اشاره میکند و چگونگی طراحی خودروی CG881 را توضیح میدهد. او همچنین به تیم ویلیامز میپیوندد و در طراحی خودروی FW14B که منجر به قهرمانی نایجل منسل در سال ۱۹۹۲ شد، نقش دارد.
نیوی سپس به مکلارن میپیوندد و طراحی خودروی MP4/13 را بر عهده میگیرد که منجر به قهرمانی میکا هاکینن در سال ۱۹۹۸ میشود. او در ادامه به ردبول میپیوندد و با طراحی خودروی RB5، اولین پیروزی تیم را در سال ۲۰۰۹ کسب میکند.
در فصلهای بعدی، نیوی به چالشهای طراحی خودروهای مسابقهای با موتورهای هیبریدی و تغییرات قوانین فرمول یک اشاره میکند. او همچنین به پروژه طراحی ابرخودروی استون مارتین والکری اشاره میکند که سرعت و کارایی یک خودروی فرمول یک را با طراحی یک خودروی جادهای ترکیب کرده است.
در نهایت، نیوی به تأملاتش درباره فرمول یک و زندگیاش اشاره میکند و از تجربیاتش در این ورزش به عنوان یک طراح و مهندس صحبت میکند. این کتاب برای هر کسی که علاقهمند به فرمول یک، طراحی خودرو یا مهندسی است، یک اثر جذاب و الهامبخش است.