شرکت استون مارتین با معرفی رسمی مدل DBX S مدل ۲۰۲۶، قدرت و لوکس‌ گرایی را در قالب یک شاسی‌بلند فوق‌العاده به نمایش گذاشته است. این مدل جدید، نسخه‌ای ارتقا یافته از DBX707 محسوب می‌شود و با افزایش قدرت، کاهش وزن و تغییرات ظاهری جسورانه، تجربه‌ای هیجان‌ انگیز تر را برای علاقه‌مندان خودروهای لوکس اسپرت فراهم می‌کند.

### پایان نسخه پایه؛ آغازی برای قدرت بیشتر

پیشتر، دو نسخه از DBX در بازار وجود داشت. نسخه پایه با قدرت ۵۴۲ اسب بخار به دلیل استقبال پایین حذف شد و تنها مدل DBX707 با پیشرانه ۶۹۷ اسب بخار در سبد باقی ماند. اما حالا، استون مارتین در DBX S قدرت موتور ۴ لیتری V8 توئین‌ توربو را به ۷۱۷ اسب بخار رسانده است. این افزایش قدرت با استفاده از توربو شارژرهای نسخه والهالا به‌ دست آمده و موجب بهبود شتاب‌ گیری صفر تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت شده است. بد نیست به این نکته اشاره کنیم که موتور این شاسی بلند اسپرت از شرکت مرسدس AMG تأمین می‌شود.

### عملکرد بی‌نظیر استون مارتین DBX S با حفظ شتاب اولیه

با وجود افزایش قدرت، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت (۶۰ مایل) در استون مارتین DBX S همچنان ۳.۱ ثانیه است. حداکثر سرعت هم با ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت (۱۹۳ مایل) برابر می‌باشد. تنها شاسی‌ بلندی که توانسته این خودرو را از نظر سرعت پشت سر بگذارد، لامبورگینی اوروس SE است، آن‌ هم فقط با ۱ مایل (۱.۶ کیلومتر) بر ساعت اختلاف!

### بهینه‌سازی سیستم انتقال قدرت و فرمان

استون مارتین برای مدیریت بهتر این قدرت افزوده، نقشه تعویض دنده گیربکس ۹ سرعته را بازنویسی کرده است. در حالت‌های اسپرت و اسپرت پلاس، تعویض دنده سریع‌تر و محکم‌تر صورت می‌گیرد. همچنین فرمان با نسبت سریع‌تر و واکنش‌پذیری بهتر طراحی شده تا حس اسپرت‌تری به راننده القا کند.

### تغییرات فنی و ظاهری؛ از اگزوز عمودی تا چرخ‌های منیزیمی

یکی از شاخص‌ترین تغییرات استون مارتین DBX S، طراحی بیرونی آن است. سپر جلو با اسپلیتر تهاجمی‌ تر، دیفیوزر جدید عقب و مهم‌تر از همه، خروجی اگزوز عمودی دوگانه که یادآور طراحی لکسوس IS F است، ظاهری منحصر‌بفرد به خودرو بخشیده‌اند. رینگ‌های ۲۳ اینچی منیزیمی نیز برای اولین بار در یک شاسی بلند استفاده شده‌اند که وزن خودرو را ۱۸.۵ کیلوگرم کاهش می‌دهند. سقف فیبر کربنی هم سبک‌ترین و بزرگ‌ترین قطعه کربنی استفاده‌شده توسط استون مارتین تاکنون است و باعث بهبود توزیع وزن نیز می‌شود.

در مجموع، این اصلاحات باعث شده‌اند وزن خودرو بیش از ۴۵ کیلوگرم کاهش یابد و به ۲۱۹۶ کیلوگرم برسد. اما باید توجه داشت که تقریباً هیچ یک از این تغییرات به‌ صورت استاندارد ارائه نمی‌شوند؛ نه رینگ، نه سقف کربنی، نه جلو پنجره جدید. تمامی این ویژگی‌ها به‌ صورت آپشن پولی عرضه می‌شوند که احتمالاً هزینه نهایی DBX S را به بیش از ۳۰۰ هزار دلار خواهد رساند. این در حالی است که نسخه DBX707 حدود ۲۶۰ هزار دلار قیمت دارد.

### زمان عرضه استون مارتین DBX S

بر اساس اعلام رسمی استون مارتین، تحویل نسخه‌های DBX S از پاییز ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد. اطلاعات بیشتر در مورد قیمت‌گذاری بزودی منتشر می‌شود.

### مشخصات فنی استون مارتین DBX S

| ویژگی | مشخصات |
| — | — |
| پیشرانه | ۴ لیتری V8 توئین‌ توربو |
| قدرت | ۷۱۷ اسب ‌بخار |
| شتاب ۰ تا ۹۶ کیلومتر | ۳.۱ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک با تنظیمات جدید |
| سامانه انتقال قدرت | چهارچرخ محرک |
| ترمزها | دیسکی سرامیکی ۱۶.۵ اینچی جلو، ۱۵.۳ اینچی عقب |
| وزن | حدود ۲۲۰۰ کیلوگرم |
| اندازه رینگ‌ها | ۲۳ اینچی (آپشن) |
| زمان عرضه | پاییز ۲۰۲۵ |

توسط autokhabari.ir