معاون حقوقی و نظارت گمرک، ابراهیم نقدی، در خصوص علت رسوب کالاها در گمرک توضیحاتی ارائه کرد. وی این موضوع را یک دغدغه جدی دانست که باید به صورت ریشه‌ای بررسی و حل شود. فرآیندهای واردات، صادرات و گمرک به سه رویه اصلی تقسیم می‌شوند. در رویه صادرات و ترانزیت، مشکل چندانی وجود ندارد و فرآیندها با سرعت و سهولت قابل قبولی انجام می‌شود.

نگرانی اصلی در خصوص رویه واردات کالا است. در این بخش، باید بین رسوب و ماندگاری کالا و طولانی شدن فرآیند ورود تفاوتی قائل شد. زمانی که کالایی وارد بنادر و اماکن شود ولی قابلیت ترخیص نداشته باشد یا فاقد مجوزهای اولیه باشد یا نتواند مجوزهای قانونی لازم برای ترخیص را دریافت کند، رسوب اتفاق می‌افتد.

برای ورود کالا به کشور، به دلیل اهمیت سلامت مردم، ایمنی جامعه و کنترل‌های قانونی، لازم است که واردکننده مجوزهای لازم را از مراجع اصلی و کنترلی دریافت کند. موضوع رسوب کالاها به این معناست که کالاها بدون مجوز اولیه وارد شده‌اند یا اگر مجوز اولیه را دارند، نتوانسته‌اند مجوزهای لازم برای ترخیص را دریافت کنند.

فرآیند ورود کالا در کشور به دلیل تعدد مراجع تصمیم‌گیر و قوانین و مقررات محدودکننده پیچیده شده است. کنترل‌های کشور بیشتر بر زمان ترخیص و ورود کالا متمرکز است، در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا، کنترل‌ها بیشتر بر نظارت و کنترل واردات متمرکز است.

در زنجیره ترخیص کالا، یکی از حلقه‌ها انجام تشریفات گمرکی است که بر اساس قوانین متعدد، مجوزها و گواهی‌های متعددی برای واردات کالا پیش‌بینی شده است. اخیراً اقدامات خوبی در دولت صورت گرفته و امیدواریم در آینده نزدیک بسیاری از این چالش‌ها برطرف شود.

توسط autokhabari.ir