فلاویو مانزونی، مدیر ارشد طراحی فراری، از زمان پیوستن به این شرکت در سال ۲۰۱۰، با طراحی خودروهایی که ترکیبی از عملکرد، زیبایی و احساسات هستند، تعادلی بینظیر ایجاد کرده است.
وقتی به طراحی فراری فکر میکنیم، ناخودآگاه ذهنمان به سمت خودروهای زیبا، قدرتمند و پر از احساسات میرود. اما راز این طراحیهای خیرهکننده چیست؟ چگونه فراریها موفق میشوند خودروهایی خلق کنند که هم بسیار زیبا هستند و هم از نظر عملکردی عالی عمل میکنند؟ برای پاسخ به این سؤالات، سراغ فلاویو مانزونی، مدیر ارشد طراحی فراری، رفتیم.
هر مدل جدید فراری با انتظارات از پیش تعیینشدهای همراه است: زیبایی خیرهکننده، گویی قانونی نانوشته. به تازگی، فراری روما مرا به وجد آورد و دلیلش کاملاً مشخص بود؛ زیرا فراری است! اما گاهی فراموش میکنم که این خودروها توسط انسانها ساخته میشوند. پس راز این جادو کجاست؟ در عملکرد؟ خطوط نرم و روان؟ یا تجربه کلی؟ پاسخ ترکیبی از این عوامل و بیشتر است که به شکل جادویی کنار هم قرار میگیرند و همهچیز را بینقص جلوه میدهند.
مانزونی در پاسخ به این سؤال که چه عناصری ایده خلاقانه یک خودروی جدید را شکل میدهند، میگوید: «در گذشته، طراحان خودرو خود را هنرمند میدانستند، زیرا تقریباً آزادی خلاقانه کامل داشتند، اما امروزه، با الزامات استانداردسازی و پیچیدگیهای تکنولوژیکی بالای خودروها، بهویژه فراری، کار طراحان بسیار دشوارتر شده است. ما مدام برای برتری تلاش میکنیم؛ از آیرودینامیک گرفته تا مدیریت حرارتی و عملکرد در پیست. نقطه شروع هر مدل جدید، بسته مهندسی و فنی است. این یعنی طراحان امروز باید دانش خوبی از جنبههای فنی داشته باشند. بااینحال، هنوز فضای زیادی برای خلق هویت منحصربهفرد هر خودرو وجود دارد.»
او در مورد چگونگی الهامگیری از هنر و معماری برای طراحی خودرو توضیح میدهد: «ما از معماری و آثار هنری، بهویژه مجسمهسازی، الهام میگیریم. من باور دارم طراحی خودرو مانند خلق اثری ارگانیک است که اهمیت مجسمهسازانه دارد. طراحی خودرو از درک کامل رویکرد مهندسی شروع میشود و سپس به شکلی ترجمه میشود که جوهره پروژه را منتقل کند.»
مانزونی در مورد فرآیند طراحی فراری میگوید: «موفقیت هر خودرو به پیگیری مداوم برتری در هر مرحله از پروژه بستگی دارد؛ از تعریف مفهوم، انتخاب معماری و راهحلهای مهندسی تا صنعتیسازی نهایی. ایجاد مرکز طراحی برای فراری، گامی کلیدی برای دستیابی به برتری بود. مدیریت فرآیند طراحی بهصورت داخلی و در همکاری نزدیک با دپارتمانهای فنی، ازجمله آیرودینامیک، مواد و فناوریها، یکی از عوامل کلیدی موفقیت مدلهای فراری است.»
او در مورد احساسی که میخواهد به مالکان فراری منتقل کند، میگوید: «از دیدگاه طراحی، ما همیشه به دنبال خلق خودرویی هستیم که زیبا باشد و بلافاصله بهعنوان فراری شناخته شود. شاید ساده به نظر بیاید، اما میخواهیم وقتی مشتری برای اولین بار فراریاش را میبیند، چهرهاش از شگفتی و لذت روشن شود. ایجاد این احساس اصلاً آسان نیست!»
در پایان، مانزونی در مورد آینده فراری و تأثیر تحولات صنعت خودرو بر این شرکت صحبت میکند: «وقتی نوآوری تکنولوژیکی بزرگی رخ میدهد، مانند تحول فعلی صنعت خودرو، شرایط برای اوجگیری نوآوری در فرم و نوعشناسی ایجاد میشود. این فرصتی است که باید غنیمت شمرد. امکان خلق اشیایی کاملاً متفاوت از گذشته که همچنان به اصول انسجام فرم و عملکرد فراری وفادارند و با رویکرد هنری، بلافاصله بهعنوان فراری شناخته میشوند.»