عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با اشاره به نامه این انجمن به نهادهای تصمیم گیر، ۵ چالش عمده پیش روی صنعت قطعه سازی را تشریح کرد.

امیرحسین جلالی در این رابطه گفت: فرسودگی ماشین آلات به دلیل کمبود ارز برای نوسازی، توقف خطوط تولید در اثر تاخیر در تامین مواد اولیه، عدم شفافیت در زمان تخصیص ارز و توزیع نامتوازن منابع ارزی بین واحدهای تولیدی از مهم ترین موانع رشد و توسعه این صنعت هستند.

وی همچنین به وابستگی به واردات قطعات یدکی و افزایش هزینه های تعمیرات به عنوان یکی دیگر از مشکلات این صنعت اشاره کرد و افزود: این مشکلات نه تنها رقابت پذیری صنعت را کاهش داده، بلکه اشتغال هزاران نیروی کار را نیز تهدید می کند.

جلالی با بیان اینکه برای عبور از بحران ارزی ۴ راهکار پیشنهاد شده است، گفت: تخصیص ۲۰ درصد از نیاز ارزی سالانه در ابتدای فصل بهار به عنوان بودجه اضطراری، واگذاری فرآیند تخصیص ارز به وزارت صمت برای تصمیم گیری مبتنی بر نیازهای واقعی صنعت، افزایش مهلت استفاده از ارز درصدی از ۳۰ به ۶۰ روز جهت انعطاف پذیری بیشتر تولیدکنندگان و اختصاص ۱۰ درصد از سقف ارزی واحدها به قطعات یدکی بدون نیاز به انتقال ارز از جمله این راهکارهاست.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور افزود: اجرای این راهکارها با همکاری بانک مرکزی و وزارت صنعت، می تواند ظرف ۶ ماه به ثبات نسبی در تولید منجر شود.

وی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۴ «سرمایه گذاری در تولید»، خواستار عزم ملی برای رفع موانع شد و خاطرنشان کرد: صنعت قطعه سازی آماده همکاری با نهادهای دولتی برای اجرای نظام شفاف تخصیص ارز است. این امر نه تنها وابستگی به واردات را کاهش می دهد، بلکه گامی به سوی خودکفایی است.

توسط autokhabari.ir