گروه بهمن در سال گذشته شاهد افزایش ۹۰ درصدی تولید در تنها ۱۵ روز نخست فروردین بود و واحد تولیدی زیرمجموعه آن، بهمن موتور، نیز رشد ۳۰ درصدی تولید خودروهای سواری را تجربه کرد. با این حال، این شرکت هماکنون با چالش توقف تولید مواجه شده است.
تصاویری که اخیراً از سالنهای تولید بهمن موتور منتشر شده است، وضعیت بلاتکلیفی کارگران پس از توقف تولید را به تصویر میکشد. یک منبع آگاه علت توقف تولید را در ماندن پنجهزار کانتینر قطعه خودرو در گمرکات کشور عنوان کرده است.
در بیشتر کشورهای جهان، استانداردهای ترخیص کالا به چند ساعت تا چند روز محدود میشود، اما در ایران، به گفته رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی، سیستم ترخیص کالا با تاخیرهای چند ماهه مواجه است.
فرآیند ترخیص و تامین ارز کالا در حال حاضر با مشکلاتی همراه شده و موانع پیش روی ترخیص کالا در گمرکات، روند تولید را متوقف کرده است. این مشکلات، سرمایهگذاران بخش خصوصی را با خسارات و تبعات ناشی از آن مواجه ساخته است.
همچنین، قیمتگذاری خودرو توسط وزارت صمت و شورای رقابت با بیتوجهی و بلاتکلیفی همراه شده و به نظر میرسد مسئولان ارشد باید به میدان بیایند و از خسارات بخش خصوصی جلوگیری کنند تا تولید از سر گرفته شود.