انتشار خبر مربوط به تاریخ 21 اردیبهشت 1404 ساعت 15:30 است.
شرکت دات وان که وابسته به بابک زنجانی است، یکی از خریداران احتمالی سایپا محسوب میشود. این شرکت اخیراً مذاکراتی را با شرکت روسی لادا انجام داده است که احتمال حضور این برند در ایران را تقویت میکند.
پس از خصوصیسازی خودروسازان دولتی و واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی، نوبت به خصوصیسازی سایپا رسیده است. پس از انتشار آگهی فراخوان بلوک 42 درصدی سایپا، دو شرکت کرمان موتور و گروه انتخاب به عنوان متقاضیان خرید سهام این شرکت اعلام شدند. همچنین شایعاتی درباره ماموت خودرو وجود داشت که تکذیب شد. اخیراً شرکت جدیدی به لیست خواستگاران سایپا اضافه شده است؛ شرکت دات وان که ریشه آن به بابک زنجانی میرسد.
شرکتهای کرمان موتور و گروه انتخاب هر کدام برنامههای خود را برای بعد از مدیریت سایپا اعلام کردهاند، اما تا کنون خبری از برنامه شرکت دات وان نیست. این موضوع سوال بزرگی را ایجاد میکند که برنامه متهم اقتصادی گذشته و متفکر اقتصادی حال، بابک زنجانی، برای سایپا چیست؟
با بررسی اخبار شرکت دات وان، جلسهای بین مدیران ارشد لادای روسیه و همتایانشان در دات وان برگزار شده است. در این جلسه، مدیران لادا ظرفیتهای خود را مطرح کردهاند و تمایل خود را برای ورود به بازار ایران نشان دادهاند. مدیران دات وان نیز آمادگی خود را برای ایفای نقش در ورود لادا به بازار ایران و فراهم کردن زیرساختهای لازم اعلام کردهاند.
بابک زنجانی در زمینه تولید کلان فعالیت شناخته شدهای ندارد و این همکاری میتواند اولین ورود او به تولید با ظرفیت بالا باشد. در مورد شرکت دات وان نیز، این شرکت تاکنون فقط در زمینه خودروهای کار و تجاری و ترانزیت جادهای و ریلی فعالیت داشته است.
لادا، زیرمجموعه AvtoVAZ، پس از خروج رنو و تحریمهای غربی با حمله روسیه به اوکراین، به طور کامل تحت مالکیت روسیه قرار گرفت و اکنون در حال تطبیق با شرایط جدید است. تمرکز کنونی لادا بر خودروهای اقتصادی برای بازار روسیه است، اما وابستگی به فناوری خارجی و محدودیت در صادرات، چشمانداز رشد آن را مبهم کرده است.
اگر لادا به بازار ایران بیاید، قطعاً مدلهای قدیمی آن عرضه خواهد شد و نباید انتظار چندانی از این خودروساز پیر و فرتوت روسی داشت. خودروهای لادا در ابتدا با قیمت پایین و اقتصادی که دارند میتوانند مورد توجه قرار بگیرند، ولی چنین توجهی پایدار نخواهد بود.