بیوک، نامی که زمانی نماد تجمل و لوکس آمریکایی بود، اکنون به گزینه‌ای اقتصادی با قیمتی نزدیک به خودروهای ارزان‌قیمت تبدیل شده است. این تغییر جایگاه، این سوال را مطرح می‌کند که آیا بیوک می‌تواند به جایگاه گذشته خود بازگشته یا در خطر فراموشی قرار دارد.

جنرال موتورز، شرکت مادر بیوک، همواره خود را شرکتی با برندهای متنوع معرفی کرده است؛ از شورلت‌های اقتصادی گرفته تا کادیلاک‌های لوکس. با این حال، واقعیت بازار نشان می‌دهد که بیوک دیگر نماد لوکس بودن نیست. میانگین قیمت خودروهای بیوک در مارس 2025 به 35,745 دلار رسیده است که پایین‌ترین رقم در میان برندهای جنرال موتورز است. این در حالی است که میانگین قیمت کادیلاک 74,078 دلار، جی‌ام‌سی 64,946 دلار و شورلت 47,175 دلار بوده است.

بیوک زمانی درست یک پله پایین‌تر از کادیلاک در سلسله‌مراتب جنرال موتورز قرار داشت، اما حالا این جایگاه را از دست داده است. قیمت خودروهای بیوک در مقایسه با سایر برندها، فاصله زیادی با برندهای لوکس واقعی دارد. به عنوان مثال، قیمت محصولات مزدا 36,117 دلار، کیا 36,716 دلار، هیوندای 37,209 دلار و هوندا 37,537 دلار است.

این اختلاف قیمت تا حدی به دلیل گستردگی قیمت محصولات هر برند جنرال موتورز و برنامه‌ریزی ضعیف محصولات بیوک در بازار آمریکا است. سبد محصولات بیوک از بیوک انویستا با قیمت پایه 23,800 دلار شروع شده و به بیوک انکلیو اونیر با قیمت 59,695 دلار ختم می‌شود.

در مقابل، قیمت خودروهای کادیلاک با سدان CT4 از قیمت پایه 34,995 دلار شروع می‌شود و تا 350 هزار دلار برای مدل پرچم‌دار و دست‌ساز سلستیک می‌رسد. بیوک رقبای داخلی دیگری هم دارد؛ قیمت محصولات جی‌ام‌سی از تراین با قیمت 31,995 دلار شروع شده و تا هامر شاسی‌بلند با قیمت 107,145 دلار می‌رسد.

با این حال، بیوک با تمرکز بر خودروهای ارزان‌قیمت، توانسته فروش خود را در آمریکای شمالی تثبیت کند. فروش بیوک از پایین‌ترین سطح خود در سال 2022، بیش از 43 درصد رشد کرده است. سخنگوی بیوک در این باره گفت که سبد محصولات لوکس اما مقرون‌به‌صرفه بیوک، مشتریان جدید و جوان‌تر را جذب کرده است.

با این حال، آینده بیوک در آمریکا و چین، محل نگرانی است. در چین، فروش بیوک به حدود 300 هزار دستگاه کاهش یافته است و مانند سایر برندهای غیرچینی، همچنان رو به کاهش است. از مدل‌های کنونی بیوک در آمریکا، تنها انکلیو در آمریکا تولید می‌شود و بقیه در آسیا ساخته می‌شوند.

در نتیجه، اگر فروش بیوک در چین کاهش یابد و تعرفه‌ها توجیه اقتصادی سه مدل از چهار مدل بیوک در آمریکا را از بین ببرد، برند بیوک در آمریکای شمالی ممکن است حذف شود.

توسط autokhabari.ir