شرکت شیائومی با ورود به بازار خودرو، سر و صدای زیادی بر پا کرده است. این بار، شیائومی به شدت مورد انتقاد مشتریان خود قرار گرفته است. معمولاً خودروسازان با ارائه آپدیت‌های نرم‌افزاری، قابلیت‌های جدیدی به محصولات خود اضافه می‌کنند، اما شیائومی با آپدیت نرم‌افزاری اخیر خود، ۶۴۸ اسب بخار از قدرت پیشرانه سدان SU7 اولترا کم کرده است.

این خودروی برقی، رقیبی جدی برای تسلا مدل S پلد و پورشه تایکان توربو GT است. SU7 اولترا با قدرت ۱۵۴۸ اسب بخار و قیمتی حدود ۷۳٬۰۰۰ دلار، معامله‌ای بسیار به‌صرفه محسوب می‌شود. اما با آپدیت اخیر شیائومی، قدرت پیشرانه این خودرو به ۹۰۰ اسب بخار کاهش یافته است.

کاهش قدرت پیشرانه SU7 اولترا، واکنش منفی گسترده‌ای از سوی کاربران و علاقه‌مندان خودروهای الکتریکی به دنبال داشت. بسیاری معتقدند که شیائومی با این کار، تجربه شتاب صفر تا صد ۱.۹۸ ثانیه‌ای را از مشتریان خود گرفته است.

شیائومی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این اقدام با هدف افزایش ایمنی در شرایط رانندگی جاده‌ای صورت گرفته است. این شرکت قصد داشته با آپدیت نرم‌افزاری، قدرت خودرو را در حالت رانندگی روزمره کاهش دهد.

اما موج انتقادها به قدری شدید بود که شیائومی ناچار به عقب‌نشینی شد و اعلام کرد تغییرات ایجادشده را بازمی‌گرداند. این شرکت در بیانیه‌ای جدید اعلام کرد که از بازخوردهای پرشور جامعه خود قدردانی می‌کند و در آینده شفافیت بیشتری در اطلاع‌رسانی خواهد داشت.

ماجرای SU7 اولترا نشان می‌دهد که خودروها دیگر صرفاً محصولاتی مکانیکی نیستند، بلکه به پلتفرم‌هایی دیجیتال با قابلیت بروز رسانی از راه دور تبدیل شده‌اند. خودروسازان می‌توانند با آپدیت نرم‌افزاری، نه‌تنها عملکرد فنی خودرو را تغییر دهند، بلکه حتی برخی قابلیت‌ها را حذف یا اضافه کنند.

در این شرایط، بحث مالکیت خودرو وارد مرحله‌ای تازه شده و سؤالات زیادی را درباره حقوق مصرف‌کننده مطرح می‌کند. در کشورهای غربی، چنین تصمیمی می‌توانست به موجی از شکایت‌های حقوقی و حتی دادخواست‌های جمعی منجر شود.

این داستان نمونه‌ای واقعی از چالش‌هایی است که در آینده دیجیتالی صنعت خودروسازی پیش رو داریم. آینده‌ای که در آن، بروزرسانی نرم‌افزاری می‌تواند ماشین شما را سریع‌تر یا کندتر کند و حتی حقوق شما به‌عنوان مالک خودرو را زیر سوال ببرد.

توسط autokhabari.ir