تعرفههای گمرکی بر خودروها و قطعات خودرو وارداتی، باعث شد تا شرکت جنرال موتورز، پیشبینی سود سالانه خود را تا پنج میلیارد دلار کاهش دهد. در حالی که شرکت فورد موتور برای کاهش ۱.۵ میلیارد دلاری سود سالانه آماده میشود.
شرکت تویوتا نیز کاهش ۱.۲ میلیارد دلاری سود را تنها در دو ماه پیشبینی کرده است. با این حال، این خودروساز ژاپنی هنوز آمار دقیقی برای کل سال ۲۰۲۵ ارائه نکرده است. برای سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۶، تویوتا درآمد عملیاتی ۳.۸ تریلیون ین (۲۶.۱ میلیارد دلار) را پیشبینی کرده است که بسیار کمتر از ۴.۷ تریلیون ین مورد پیشبینی تحلیلگران است.
تویوتا تولید خودرو در آمریکا را به بیش از نیمی از فروش در این کشور افزایش داده است، اما همچنان به واردات قطعات و مدلهای کلیدی خودرو که به حدود ۱.۲ میلیون دستگاه در سال میرسد، متکی است. ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در سخنرانی اخیر خود از یک میلیون خودروی تویوتا که خارج از آمریکا ساخته میشوند، شکایت کرده است.
این ضربه بزرگ تعرفهای در بحبوحه آغاز مذاکرات تجاری دوجانبه بین آمریکا و ژاپن، نشاندهنده تصمیم تویوتا برای حفظ قیمتهای اعلام شده در نمایندگیهای آمریکا و حجم تولید در ۱۱ کارخانه آمریکایی خود است.
مدیرعامل تویوتا، کوجی ساتو، هفته گذشته پس از انتشار آخرین نتایج مالی گفت که تاثیر تعرفهها هنوز فوقالعاده متغیر است و برداشتن گام یا سنجش تاثیر آن، دشوار است.
یک خودروساز ژاپنی که نامش فاش نشده است، در حال حاضر حدود یک میلیون دلار در ساعت از تعرفهها ضرر میکند. این میزان آسیب، با ضرر ۱.۲ میلیارد دلاری که تویوتا بر اساس ۷۳۰ ساعت کار در ماه پیشبینی میکند، فاصله چندانی ندارد.
بیشتر خودروهای وارداتی، مشمول تعرفه ۲۵ درصدی آمریکا شدند، در حالی که اکثر قطعات خودرو از سوم مه، مشمول این مالیات شدند. برخی دستورات اجرایی وجود دارد که مانع از دو برابر شدن تعرفهها میشود، اما با توجه به اینکه آمریکا، بزرگترین بازار برای پنج خودروساز بزرگ ژاپن است، حتی افزایش متوسط تعرفهها، تاثیر زیادی بر سودآوری آنها خواهد داشت.
دولت ترامپ در هشتم مه، به اولین توافق تجاری خود با انگلیس دست یافت، اما آمریکا سال گذشته، ۱۱.۹ میلیارد دلار مازاد تجاری کالا با انگلیس داشت، در حالی که با ژاپن، ۶۸.۵ میلیارد دلار کسری داشت.
برخی از خودروسازان ژاپنی با ایجاد تغییراتی در ردپای تولید جهانی خود، به محیط تجاری جدید و دشوار واکنش نشان دادهاند. شرکت نیسان موتور، سفارش خودروهای شاسیبلند تولید مکزیک را در آمریکا متوقف کرده است و شرکت هوندا موتور هم تولید مدل هیبریدی سیویک خود را از ژاپن به آمریکا منتقل میکند.
سخنگوی تویوتا در بیانیهای گفت که این شرکت عملیات فعلی خود را حفظ خواهد کرد و در عین حال بر کاهش هزینههای ثابت تمرکز خواهد کرد و تحرکات مقامات آمریکایی، از جمله عوارض گمرکی را زیر نظر خواهد داشت.
تویوتا پیش از این، سرمایهگذاریهای بزرگی برای توسعه فعالیتهای خود در آمریکا انجام داده است، از جمله هزینه ۱۳.۹ میلیارد دلار برای یک کارخانه باتری جدید در کارولینای شمالی. اما همچنان متعهد به حفظ پایگاه تولید داخلی گسترده خود است.
در سال ۲۰۲۴، تویوتا در سطح جهانی، ۱۰.۸ میلیون دستگاه خودرو فروخت که سهم آمریکا، کمی کمتر از یک چهارم این خودروها بود. حدود ۲۸۱ هزار دستگاه خودرو از ژاپن وارد آمریکا شد.
این شرایط، تویوتا را در تیررس دولت ترامپ قرار میدهد و به این معنی است که این خودروساز، به نتیجه مذاکرات تجاری آمریکا و ژاپن، بسیار وابسته است.