شرکت مرسدس بنز با معرفی سیستم «درایو اسیست پرو» گام بزرگی در جهت رانندگی خودکار برداشته است. این فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی قرار است از سال ۲۰۲۶ در آمریکا عرضه شود.
مرسدس بنز با سیستم جدید درایو اسیست پرو، قابلیت رانندگی نزدیک به سطح سه را در محیطهای شهری شلوغ به نمایش گذاشته است. در تست این سیستم در خیابانهای پرترافیک شانگهای، خودروی الکتریکی مرسدس CLA بدون دخالت راننده، مسیر خود را با دقت طی کرد. این سدان الکتریکی بهتنهایی پیچها را پشت سر گذاشت، در میدانهای شلوغ مانور داد، از عابران پیاده دوری کرد و حتی از برخورد با موتورسیکلتهایی که ناگهان در مسیر ظاهر میشدند، بهخوبی جلوگیری کرد.
مدیر توسعه محصولات جهانی مرسدس بنز در این تست تنها دست خود را بهآرامی روی فرمان نگه داشت و پاها را از روی پدالها برداشت، درحالیکه سیستم هوش مصنوعی خودرو را به مقصدی که در سیستم ناوبری وارد شده بود، هدایت میکرد.
این فناوری که از سال ۲۰۲۶ در آمریکا عرضه خواهد شد، نویدبخش آیندهای است که رانندگی در شهرها به کاری ساده و ایمن تبدیل میشود. سیستم درایو اسیست پرو با ترکیب مجموعه پیشرفته سیستمهای کمکراننده و سیستم ناوبری مبتنی بر MB.OS، از یک مدل هوش مصنوعی بهره میبرد. این سیستم نهتنها بهترین مسیر را در شهر پیدا میکند، بلکه رانندگی در آن مسیر را نیز بر عهده میگیرد.
هوش مصنوعی با هر بار رانندگی، الگوهای ترافیکی محلی و رفتارهای رانندگان را بهتر میآموزد. هرچه رانندگی با این سیستم بیشتر باشد، عملکرد آن بهبود مییابد و با افزایش تعداد خودروهای مجهز به این فناوری، دادههای بیشتری برای یادگیری هوش مصنوعی فراهم میشود.
از نظر سختافزاری، این سیستم از ۱۲ حسگر فراصوت، چهار واحد رادار در گوشهها، چهار دوربین جانبی، چهار دوربین دید فراگیر، یک رادار میان برد در جلوپنجره و دوربینهای زاویه باز در بالای شیشه جلو استفاده میکند.
دادههای این حسگرها همراه با اطلاعات سیستم ناوبری، توسط کنترلکننده هوشمند رانندگی مبتنی بر هوش مصنوعی پردازش میشوند. هدف اصلی این سیستم افزایش ایمنی در ترافیک شهری است، جایی که بیشتر تصادفات در ترافیک سنگین رخ میدهند زیرا رانندگان در چنین شرایطی تمرکز خود را از دست میدهند.
مرسدس بنز با این سیستم به دنبال تسریع توسعه فناوریهای رانندگی خودکار سطح سه و چهار است. رانندگی در شهر، هرچند با سرعت کم، چالشهای پیچیدهتری نسبت به رانندگی در بزرگراهها دارد. هوش مصنوعی در این محیط میتواند سریعتر یاد بگیرد و واکنشهای دقیقتری نشان دهد.
این سیستم بهطور رسمی در دسته سطح دو پلاس پلاس قرار میگیرد، به این معنی که راننده همچنان مسئول کنترل خودرو است و باید دست خود را بهآرامی روی فرمان نگه دارد.
یکی از ویژگیهای نوآورانه این سیستم، قابلیت «هدایت همکاری» است که به راننده اجازه میدهد بدون خاموش شدن سیستم، ورودیهای فرمان را اعمال کند.
چین بهعنوان اولین بازار این فناوری انتخاب شده است و از سال جاری در نسخههای چینی CLA عرضه میشود. آمریکا دومین بازاری خواهد بود که در سال ۲۰۲۶ از این فناوری بهرهمند خواهد شد. مرسدس بنز با همکاری گوگل در حال آمادهسازی این سیستم برای بازار آمریکا است.