شرکت جیپ از نسل جدید مدل کامپس در مراسمی در نزدیکی شهر فلورانس در ایتالیا رونمایی کرد. این خودرو در استودیوی جیپ در ایتالیا طراحی و در همین کشور تولید خواهد شد. جیپ اعلام کرده است که کامپس جدید را با توجه به نیاز مشتریان در سراسر جهان طراحی کرده و قصد دارد آن را در بازارهای مختلف در پنج قاره به فروش برساند.
کامپس جدید از نسل کنونی خود بزرگتر است و در عین حال که اسپرتتر شده، لوکستر نیز شده است. طراحی ظاهری این خودرو شبیه به جیپ اونجر است و برداشتی مدرن از محصولات کلاسیک جیپ را به نمایش میگذارد.
فضای داخلی کامپس جدید نیز لوکستر شده و به فناوریهای پیشرفتهای مجهز شده است که معمولاً در خودروهای گرانقیمت یافت میشود. از جمله این امکانات میتوان به نمایشگر ۱۶ اینچی، نمایش اطلاعات روی شیشه جلو، آینه عقب دیجیتال، صندلیهای ماساژدار و سقف شیشهای یکپارچه اشاره کرد.
جیپ اعلام کرده است که حتی مدل دیفرانسیل جلوی کامپس را نیز طوری طراحی کرده است که بتواند از جادههای ناهموار عبور کند. اما بهترین مدل برای رانندگی خارج از جاده، مدل الکتریکی قویتر کامپس است که دو موتور با مجموع قدرت ۳۷۵ اسب بخار دارد. جیپ میگوید گشتاور موتور عقب در این مدل به قدری بالا است که حتی اگر چرخهای جلو اصطکاک نداشته باشند، خودرو میتواند از شیب ۲۰ درصدی بالا برود.
ضعیفترین مدل الکتریکی کامپس دارای یک موتور ۲۱۳ اسب بخاری در جلو است و با هر بار شارژ میتواند تا ۵۰۰ کیلومتر حرکت کند. جیپ علاوه بر مدل الکتریکی، کامپس را با قوای محرکه هیبرید و هیبرید-الکتریکی نیز تولید خواهد کرد.
کامپس بر روی پلتفرمی ساخته شده است که گروه خودروسازی استلانتیس برای مدلهای سایز متوسط طراحی کرده است. از این پلتفرم، پژو، سیتروئن، دیاس و اپل نیز برای مدلهای جدید خود استفاده کردهاند. کامپس در کارخانهای در ایتالیا تولید خواهد شد و قرار است در سال ۲۰۲۶ در آمریکای شمالی نیز تولید شود.
قیمت پایه مدل الکتریکی کامپس در ایتالیا ۴۹ هزار و ۹۰۰ یورو (۵۶ هزار دلار) و قیمت پایه مدل هیبرید ۴۱ هزار و ۹۰۰ یورو (۴۷ هزار دلار) اعلام شده است. جیپ انتظار دارد که مدل الکتریکی کامپس ۲۰ درصد از فروش این مدل در اروپا را به خود اختصاص دهد.
فروش مدل کامپس در اروپا طی دو سال گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته است، به طوری که فروش این مدل در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل ۴۷ درصد کمتر بوده است. مدیران جیپ امیدوارند که با طراحی جدید، الکتریکی شدن و لوکستر شدن خودرو، فروش آن نیز افزایش یابد.
فابیو کارلی، مدیر بازاریابی جیپ در اروپا، در مراسم رونمایی از کامپس جدید اعلام کرد که انتظار دارد نیمی از مشتریان این خودرو کسانی باشند که قبلاً ماشینهای لوکستری داشتهاند. به گفته او، مشتریان اصلی این مدل، خانوادههایی هستند که به طبیعتگردی علاقه دارند.