بازار ایران شاهد عرضه خودروهای جدیدی است و این بار نوبت به سیتروئن C۳-XR رسیده است. این خودرو پس از سالها نمایش در نمایشگاههای خودرویی ایران و تغییر نام و مشخصات فنی، بالاخره تولید آزمایشی خود را در خط تولید سایپا-سیتروئن کاشان آغاز کرده است. تاکنون ۳۸ دستگاه از این خودرو مونتاژ شده و دو پارت ۱۰۰ و ۴۰۰ دستگاهی به صورت قطعات منفصله نیز در راه گمرکات کشور هستند.
پروژه سیتروئن C۳-XR از سالها پیش آغاز شده بود، اما به دلیل تحریمها و مشکلات مختلف، روند تولید آن به تعویق افتاد. با این حال، شرکت سایپا-سیتروئن موفق شد با کمک شریک چینی خود، تولید این خودرو را از سر بگیرد.
طراحی ظاهری C۳-XR ساده و شیک است. این خودرو دارای چراغهای کشیده و زیبا در قسمت دماغه است که با دو خط کرومی به هم متصل شدهاند. رینگهای خودرو مشکی مات هستند و آینههای جانبی شبیه پژو ۲۰۰۸ و تارا هستند. در بخش انتهایی، چراغهای جدا از هم با گرافیک خوب و لوگوی مشکی سیتروئن خودنمایی میکنند.
فضای کابین C۳-XR نیز ساده و جذاب است. اهرم ترمز دستی خلبانی و کلاستر تمام دیجیتالی از جذابترین قسمتهای کابین هستند. مانیتور خودرو ابعاد مناسبی دارد و پنل تهویه شبیه پژو ۳۰۱ و تارا است. ارگونومی کابین مناسب است و فضای سر و پا در هر دو ردیف خوب است.
از امکانات رفاهی و ایمنی C۳-XR میتوان به فرمان کمکی برقی، کلاستر دیجیتال، مولتی مدیا، سیستم کنترل پایداری و کشش، ترمز دستی خلبانی، حالتهای رانندگی، سیستم تهویه دیجیتال، کیسه هوای جلو و جانبی، کروز کنترل و کلیدهای کنترلی روی فرمان اشاره کرد.
سیتروئن C۳-XR با موتور ۱.۲ لیتری توربو سه سیلندر وارد بازار میشود. این موتور ۱۱۶ اسب بخار توان و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. گیربکس این خودرو ۶ سرعته دوکلاچه تر گتراگ است.
در تستهای رانندگی، C۳-XR شتابگیری خوبی داشت و فرمانپذیری آن مناسب بود. تعویض دندهها بدون ضربه صورت میگرفت و سیستم ترمز عملکرد دقیقی داشت.
به طور کلی، سیتروئن C۳-XR یک خودروی مناسب برای بازار ایران است. اگر با قیمت مناسبی عرضه شود، میتواند آمار فروش بسیاری از خودروهای همرده را تحت الشعاع قرار دهد.