
اشکودا کاروک و نیسان قشقایی آنر جزو جذاب ترین کراس اوور های وارداتی هستند که توسط نامی خودرو و پارس ساتر هوشمند عرضه می شوند.
کراساورهای جمعوجور گزینههای مطلوبی برای مصارف خانوادگی و دیگر کاربردها به شمار میروند. فضای نسبتاً جادار، ابعاد جمعوجورتر در مقایسه با شاسیبلندها، استهلاک فنی نسبتاً مناسب و امکانات متنوع از ویژگیهای این خودروهای خانوادگی به شمار میرود که باعث شده خودروسازان بزرگی نظیر اشکودا و نیسان نیز در تولید چنین محصولاتی طی یکی دو دهه اخیر گامهای بلندتری بردارند.
دو مورد از کراساورهای جمعوجور این دو خودروساز یعنی کاروک و قشقایی به بازار ایران هم راه پیدا کردهاند که میتوانند رقبای سرسختی برای یکدیگر باشند. در ادامه به مقایسه اشکودا کاروک و نیسان قشقایی آنر میپردازیم تا ببینیم این دو شاسیبلند کوچک شهری چه حرفهایی برای گفتن در مقابل یکدیگر برای مشتریان دارند.
درباره اشکودا کاروک و نیسان قشقایی آنر
اشکودا کاروک کراساوری جمعوجور است که از سال ۲۰۱۷ تاکنون در قالب همین نسل اول به بازار عرضه شده، ولی در سال ۲۰۲۱ مورد فیسلیفت جزئی قرار گرفته است. این شاسیبلند شهری اهل چک در اصل از پلتفرم محصولات گروه فولکسواگن استفاده میکند و از این جهت با تولیداتی همچون سئات آتکا، فولکسواگن تیگوان و… اشتراک دارد. شرکت «پارساتر هوشمند» این محصول را از سال ۱۴۰۳ برای بازار ایران معرفی کرده و اکنون بهصورت محدود میتوان اشکودا کاروک را در جادههای کشور مشاهده کرد.


اما در سمت دیگر میدان، جدیدترین نسخه فیسلیفت نسل دوم نیسان قشقایی حضور دارد. نسخه اولیه آن از سال ۲۰۱۳ میلادی به بازارهای جهانی راه پیدا کرد. این کراساور جمعوجور در قالب نسخه فیسلیفت سال ۲۰۱۷ خود نیز به بازار ایران وارد شد، اما اخیراً مدل ۲۰۲۴ آن توسط «نامیخودرو» به کشور آمد که در کشور چین تحت عنوان نیسان قشقایی گلوری حاضر شده است. این خودرو در بازار ایران تحت عنوان نیسان قشقایی آنر عرضه میشود و از لحاظ طراحی شباهتهای زیادی به نسل سوم نیسان قشقایی موجود در بازارهای جهانی دارد.
ویدیوی معرفی نیسان قشقایی آنر
ویدیوی معرفی اشکودا کاروک
مقایسه طراحی بدنه اشکودا کاروک و نیسان قشقایی آنر
در مورد طراحی بیرونی این دو خودرو باید ابتدا استایل کلی آنها را در نظر بگیریم. با توجه به آنکه طراحی این خودروها بر اساس گرایشهای سالهای بین ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ صورت گرفته است، بنابراین چهارچوب بدنه آنها پیچیدگی محصولات مشابه امروزی را ندارد و میتوان یک نمای کلاسیک، تقریباً ساده اما تا حدودی زیبا و مطابق با سلیقه مشتریان اصیلپسند را در بدنه این دو خودرو مشاهده کرد. حجمپردازیها و چینوچروکهای بدنه نیز باعث شده تا حالتی ورزیده روی اتاق آنها ایجاد شود که در ارتقای حس و حال اسپرت نمای بیرونی آنها مؤثر واقع میشود.

اما وقتی بدانید که نیسان قشقایی آنر در سال ۲۰۲۴ با یک چهره جدید راهی بازار شده است، بنابراین تردیدی نمیماند که المانهای چهره و نمای عقب آن نظیر فرم چراغها، جلوپنجره، طرح سپرها و برخی جزئیات تزیینی، در مقایسه با حریف اروپایی که نسبت به مدل اولیه خود خیلی تغییر نکرده است، کاملاً مدرنتر به نظر میرسد و قطعاً بهتر میتواند در قیاس با محصولات نسل جدید خودنمایی داشته باشد.

اما ظاهر اشکودا کاروک، بهویژه طرح چراغها، جلوپنجره، سپرها و استایل فریم پنجرهها نوآوری چندانی را نشان نمیدهد و تا حدودی گرد کهنگی روی فرم آنها نشسته است. با این حال، افرادی که خودروها و طرحهای اصیل اروپایی را میپسندند، احتمالاً سبک کتوشلوار کلاسیک اشکودا کاروک را به فرم چهره فشنشده نیسان قشقایی آنر ترجیح میدهند.
مقایسه طراحی کابین و فضای داخلی اشکودا کاروک با نیسان قشقایی آنر
در مورد طراحی داشبورد میتوان انتقادات بیشتری به کراساور اروپایی وارد دانست. اشکودا کاروک در سال ۲۰۱۷ معرفی شده، اما طراحی داخلی آن نسبتاً قدیمیتر به نظر میرسد. قرارگیری نمایشگر مالتیمدیا در دو طرف دریچههای تهویه عمودی با فرم کاملاً ساده، پوسته داشبورد بدون پیچیدگی خاص و برخی از دکمههای فیزیکی در قسمت وسط داشبورد، کاملاً حس و حال کلاسیک و نسبتاً قدیمی به شما منتقل میکند.

البته غربیلک فرمان ارگونومی و شمایل مناسبی دارد که تا حدودی نیز اسپرت به نظر میرسد. بهکارگیری کیلومترشمار تمام دیجیتال به همراه نمایشگر مالتیمدیا لمسی، چیدمان داخلی این خودرو را کمی فناورانهتر نشان میدهد. البته سطح کیفی متریال داشبورد، رودریها به همراه کیفیت مونتاژ آنها کاملاً مطلوب به نظر میرسد و میتواند رضایت خاطر شما را جلب کند.
در طرف دیگر، نمای داخلی نیسان قشقایی آنر نسبت به نسخه فیسلیفت قبلی این خودرو تا حد زیادی تغییر کرده و حالا شباهت بیشتری به فرم داشبورد و غربیلک فرمان نیسان سلفی پیدا کرده است. شاخصه این طراحی داخلی، دریچههای تهویه سهگانه دایرهای در وسط، به همراه غربیلک فرمان خوشدست اسپرت آن است که با برخی از پوششهای چرمی در میانه داشبورد و بازویی درها همراه شده تا سطح کیفی آن را بالاتر ببرد.

بهطور کلی به نظر میرسد که نمای داخلی نیسان قشقایی آنر از لحاظ طراحی سطح بالاتری را ارائه میدهد و میتواند گیرایی و جذابیت بیشتری برای کاربران داشته باشد؛ هرچند که از لحاظ سطح کیفی، هر دو خودرو در وضعیت مناسبی به سر میبرند.
با توجه به ابعاد بدنه این دو خودرو که در کلاس کراساورهای نسبتاً جمعوجور قرار میگیرند و بیش از ۲۶۴ سانتیمتر فاصله محوری در آنها دیده میشود، بنابراین میزان فضای صندلیهای ردیف عقب نسبتاً جادار و مناسب حضور سرنشینان بزرگسال است. با این حال، اشکودا کاروک حدود ۴ سانتیمتر فاصله محوری بزرگتری دارد و همین مورد میتواند فضای پای بهتری را برای سرنشینان بلندقد در ردیف اول فراهم کند.
در مورد میزان فضای صندوق باید بدانید که حجم صندوق کاروک حدود ۵۲۱ لیتر است و این رقم در نیسان قشقایی به ۴۸۶ لیتر کاهش پیدا میکند. با این وجود، هر دو خودرو دارای صندوقعقبهای نسبتاً بزرگ هستند و از این نظر کاملاً کاربردی محسوب میشوند.
مقایسه مشخصات فنی اشکودا کاروک با نیسان قشقایی آنر
ویژگی موتور و گیربکس این دو خودرو کاملاً با یکدیگر متفاوت است و اختلافاتی در سطح توان، بهویژه بیشینه گشتاور موتور آنها مشاهده میشود. بر این اساس، اشکودا کاروک با موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم، مجهز به پمپ بنزین فشار بالا به بازار آمده که حدود ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. گیربکس این خودرو نیز از نوع ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه خشک است که توان موتور را به محور جلو میرساند. این نوع موتور و گیربکس از لحاظ استهلاک، در وضعیت مطلوبی برای مشتریان ایرانی قرار نمیگیرند و معمولاً از نظر میزان حساسیت به کیفیت بنزین داخلی و همچنین استهلاک سیستم کلاچ، با مشکلات و هزینههای نسبتاً زیادی روبهرو هستند. با این حال، تعویض دنده در سیستمهای دوکلاچه سریعتر انجام میشود و این میتواند به شتابگیری ثانویه بهتر کمک کند.

بر اساس ارزیابی ما، میزان شتاب صفر تا صد کاروک حدود ۹.۸ ثانیه است و میانگین مصرف سوخت آن نیز به ۶.۴۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میرسد. بنابراین با یک کراساوور خانوادگی نسبتاً چابک و تا حدودی کممصرف روبهرو هستیم.
اما نیسان قشقایی آنر همچون گذشته با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر به میدان آمده که از لحاظ استهلاک فنی، شرایط بسیار بهتری نسبت به مدلهای توربوشارژ دارد و میزان حساسیت آن به کیفیت بنزین نیز بسیار پایینتر است. این موتور نزدیک به ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۴ نیوتنمتر گشتاور را از طریق گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک CVT به محور جلو انتقال میدهد.

گیربکسهای CVT استهلاک کمتری نسبت به مدلهای دوکلاچه دارند، اما میزان خرابی آنها در مجموع کمی بیشتر از گیربکسهای اتوماتیک معمولی است؛ بهویژه خرابی تسمه و نیاز به تعویض آن از موارد حتمی در تعمیر و نگهداری این نوع جعبهدنده بهشمار میرود. سواری نرمتر و آرامش بیشتر در رانندگی، از ویژگیهای گیربکس اتوماتیک CVT بهویژه در محصولات نیسان محسوب میشود.
بنابراین، با توجه به وزن بیشتر، نوع گیربکس و توان موتور کمتر، میتوان انتظار داشت که شتاب نیسان قشقایی آنر نسبت به حریف اروپایی کندتر بوده و احتمالاً چیزی نزدیک به ۱۰.۵ ثانیه در شرایط آزمایشگاهی خواهد بود. میانگین مصرف سوخت قشقایی آنر نیز حدود ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی است که خیلی نسبت به حریف اروپایی اختلاف نشان نمیدهد.
خودرو | اشکودا کاروک | نیسان قشقایی آنر ادیشن |
نوع موتور خودرو | ۴سیلندر بنزینی | ۴سیلندر بنزینی |
حجم موتور | ۱.۳۹۵ لیتر | ۱.۹۹۷ لیتر |
تنفس موتور | توربو شارژر TGDi | تنفس طبیعی GDI |
قدرت | ۱۴۸اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر | ۱۴۰ اسب بخار – ۱۸۴ نیوتن.متر |
جعبه دنده | ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه خشک | ۷ سرعته مصنوعی CVT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
شتاب | ۹.۸ ثانیه | ۱۰.۵ ثانیه |
سرعت | ۱۹۸ کیلومتر بر ساعت | ۱۸۶ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۶.۴۹ لیتر در صد کیلومتر | ۶.۷۹ لیتر در صد کیلومتر |
فرمان | برقی | برقی |
وزن | ۱۳۶۵ کیلوگرم | ۱۴۴۹ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۱ لیتر | ۵۷ لیتر |
همچنین، نیسان قشقایی به سیستم تعلیق مولتیلینک در قسمت عقب تجهیز شده که اجازه ارتقای پایداری و هندلینگ خودرو و همچنین کیفیت سواری را به مهندسان میدهد. اما سیستم تعلیق عقب اشکودا کاروک از نوع یکپارچه نیمهمستقل محور پیچشی است و بهاندازه سیستم مولتیلینک نمیتواند هنگام دور زدنهای سریع، منجر به پایداری و تعادل مناسب خودرو شود.
مقایسه امکانات اشکودا کاروک با نیسان قشقایی آنر
اگرچه امکانات این خودروها، بهویژه در زمینه تجهیزات ایمنی فعال خیلی متنوع نیست، اما امکانات قابلقبول و نسبتاً متنوع رفاهی و ایمنی در لیست تجهیزات آنها مشاهده میشود. در این بین، بهنظر میرسد که اشکودا کاروک بهدلیل برخورداری از رادار نقطه کور، سقف پانورامای برقی، گرمکن صندلیهای جلو و سیستم اتوپارک، تا حدودی نسبت به حریف ژاپنی دست پرتر ظاهر شده است. نیسان قشقایی آنر نیز دوربین ۳۶۰ درجه دارد که بهصورت فابریک در حریف اروپایی موجود نیست.
خودرو | اشکودا کاروک | نیسان قشقایی آنر |
کروز کنترل | دارد | دارد |
کروز کنترل تطبیقی | – | – |
کنترل توقف در سربالایی | دارد | دارد |
کنترل سرعت در شیب | – | – |
کنترل کشش | – | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
پارک خودکار | دارد | – |
سنسور پارک جلو | دارد | دارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
سنسور باران | – | دارد |
سنسور فشار باد تایر | – | دارد |
سنسور خوابآلودگی راننده | – | – |
رادار نقطه کور | دارد | – |
ترمز اضطراری اتومات | – | – |
ترمز پارک برقی | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | دارد |
دی لایت | دارد | دارد |
دکمههای کنترلی فرمان | دارد | دارد |
گرمکن فرمان | – | – |
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | – |
دوربین ۳۶۰ درجه | – | دارد |
کیسه هوا | ۶ عدد | ۶ عدد |
استارت بدون کلید | دارد | دارد |
تهویه مطبوع اتوماتیک | دارد | دارد |
صندلی برقی راننده | دارد | دارد |
صندلی برقی سرنشین جلو | – | – |
گرمکن صندلی جلو | دارد | – |
آینه بغل برقی | – | دارد |
سقف پانوراما | دارد | – |
سانروف | – | دارد |
نتیجهگیری
با توجه به مواردی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، میتوان نتیجه گرفت که هر دو خودرو بهعنوان کراساوورهای جمعوجور خانوادگی، گزینههایی باکیفیت، با اصالت و معتبر برای مشتریان ایرانی محسوب میشوند. در این میان، اگر خودرویی با استهلاک فنی کمتر، سواری کمی نرمتر، دردسر نگهداری پایینتر، احتمال کمتر خرابی موتور و گیربکس، بههمراه طراحی ظاهری مدرنتر و نمای داخلی کابین جذابتر میخواهید، بهتر است نیسان قشقایی آنر را انتخاب کنید.


اما در سمت دیگر، افرادی که به یک کراساوور با شتاب بهتر و برند معتبر اروپایی نیاز دارند و استهلاک بیشتر موتورهای توربوشارژ و گیربکسهای دوکلاچه خشک برای آنها اهمیتی ندارد، اشکودا کاروک میتواند گزینهای مطلوب برای ایشان باشد. همچنین، کاروک فضای داخلی کمی بزرگتر و امکانات متنوعتری دارد که قطعاً در ارتقای حس سواری و لذت رانندگی تأثیرگذار خواهند بود.
source