بازار خودروی کشور در هفته منتهی به ۲۵ اردیبهشت، شاهد تداوم روند کاهشی قیمتها و تعمیق رکود در معاملات بود. بررسیها نشان میدهد که کاهش تقاضا، نوسانات ارزی و چشمانداز نامعلوم واردات خودرو از مهمترین عوامل مؤثر در این روند نزولی به شمار میروند.
در بازار خودروهای داخلی، افت قیمت در اکثر محصولات مشهود بود. پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما با افزایش حدود ۱۶ میلیون تومانی نسبت به روز گذشته، به بهای یک میلیارد و ۵۸ میلیون تومان رسید. این قیمت در مقایسه با نرخ کارخانه، اختلافی معادل ۲۵۲ میلیون و ۲۹۸ هزار تومان را نشان میدهد.
دنا پلاس نسخه بورسی با کاهش شش میلیون تومانی، به قیمت ۸۴۴ میلیون تومان در بازار معامله شد. این خودرو از سوی کارخانه با قیمت ۷۲۵ میلیون و ۷۶۶ هزار تومان عرضه میشود که حاکی از اختلاف ۱۵۸ میلیون و ۲۳۴ هزار تومانی بین نرخ کارخانه و بازار است.
جدول قیمت برخی از خودروهای داخلی:
وانت زامیاد گازسوز: ۷۳۹ میلیون تومان
کوییک اتوماتیک: ۶۸۳ میلیون تومان
شاهین اتوماتیک پلاس: ۱/۲۳۰ میلیارد تومان
پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما: ۱/۰۵۸ میلیارد تومان
سورن پلاس (XU۷P): ۷۱۰ میلیون تومان
دنا پلاس بورسی: ۸۸۴ میلیون تومان
ساینا اتوماتیک: ۶۵۰ میلیون تومان
اطلس GL: ۵۷۵ میلیون تومان
ساینا S: ۵۰۶ میلیون تومان
تارا اتوماتیک V۴: 1/128 میلیارد تومان
کارشناسان دلیل این افت را کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان و انتظارات تورمی منفی در کوتاهمدت عنوان میکنند.
همچنین در بخش خودروهای مونتاژی نیز شاهد افت قیمت بودیم. تیگو ۷ پرمیوم با کاهش ۱۰ میلیون تومانی، با قیمت دو میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان به خریداران عرضه میشود.
از سوی دیگر، کیامسی T۹ با رشد ۳۰ میلیون تومانی مواجه شد و به سطح قیمتی دو میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان رسید.
فعالان بازار معتقدند که سیاستهای تعرفهای جدید و بلاتکلیفی در واردات خودروهای خارجی تأثیر مستقیمی بر قیمت خودروهای مونتاژی گذاشتهاند.
جدول قیمت برخی از خودروهای مونتاژی:
X۲۲ پرو دستی: ۱/۰۶۰ میلیارد تومان
X33 کراس (دستی): ۱/۱۳۰ میلیارد تومان
جک J۴: ۹۸۴ میلیون تومان
فیدلیتی پرستیژ (۵ نفره): ۳/۰۲۰ میلیارد تومان
کی ام سی T۹: 2/100 میلیارد تومان
تیگو ۷ پرمیوم: ۲/۸۲۰ میلیارد تومان
دیگنیتی پرایم: ۲/۳۴۰ میلیارد تومان
لاماری هیبرید: ۱/۸۵۸ میلیارد تومان
دیگنیتی پرایم: ۲/۵۸۰ میلیارد تومان
هونگچی E-QM۵: 1/650 میلیارد تومان
در بخش خودروهای وارداتی نیز روند کاهشی ادامه یافت. تحلیلگران بر این باورند که افزایش تعرفه واردات خودرو تا سقف ۱۰۰ درصد در بودجه سال جاری، موجب تشدید بیاعتمادی به آینده بازار وارداتیها شده است.
با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و نبود محرکهای قوی در بازار، کارشناسان پیشبینی میکنند که روند رکودی بازار خودرو تا پایان خرداد ادامهدار باشد.
در شرایطی که واردات خودرو همچنان با موانع سیاستی روبروست و تولید داخلی نیز نتوانسته پاسخگوی نیاز بازار باشد، انتظار رونق گرفتن معاملات در کوتاهمدت بعید به نظر میرسد.