صنعت خودروی چین با سرعت زیادی در حال رشد و توسعه جهانی است، اما تهدید جدیدی به نام «تبلیغات سیاه» ذهن مدیران ارشد شرکتهای بزرگ را به شدت درگیر کرده است. برای مقابله با این بحران، برندهایی چون بی وای دی، لی اتو، زیکر و دیپال با اتخاذ تدابیری بیسابقه، وارد میدان شدهاند.
این شرکتها اخیراً اعلام کردهاند در صورت ارائه اطلاعات مؤثر در شناسایی عاملان نشر اخبار جعلی، تا ۵ میلیون یوان پاداش پرداخت خواهند کرد. پدیده تبلیغات سیاه به کارزارهای تبلیغاتی منفی سازمان یافته ای اطلاق میشود که طی آن، گروههایی از کاربران اجیرشده در شبکههای اجتماعی با انتشار گسترده مطالب ساختگی و مخرب، تلاش میکنند اعتبار برندهای رقیب را زیر سوال ببرند.
به گفته کارشناسان صنعت خودرو، حتی یک ماه تبلیغات منفی میتواند منجر به ضرر چند میلیارد یوانی در فروش شود. یکی از مدیران اجرایی صنعت خودرو افشا کرده که «گاهی حتی یک روز تأخیر در فروش یک برند به دلیل پربیننده شدن موضوعات منفی، میتواند باعث شود شرکت رقیب هزار سفارش بیشتر ثبت کند.»
برند دیپال که جزو زیرمجموعههای شرکت چانگان محسوب میشود، اخیراً از راهاندازی یک صندوق دفاعی برای حفاظت از اعتبار برند خود خبر داده است. شرکت آواتار نیز اعلام کرده از زمان آغاز برنامه مقابله با تبلیغات سیاه در آوریل ۲۰۲۵، نزدیک به ۲۰۰ گزارش مردمی دریافت نموده است.
سایر شرکتهای خودروساز نیز اقدامات مشابهی را در دستور کار قرار دادهاند. زیکر با انتشار فراخوان عمومی برای جذب خدمات حفاظت از اعتبار، گفته تا ۵ میلیون یوان پاداش برای اطلاعات مفید پرداخت خواهد کرد. نیو نیز بین ۱۰ هزار تا ۱ میلیون یوان برای مدارک مؤثر در مقابله با تخریب برند، جایزه تعیین کرده و بی وای دی توانسته با محکوم کردن یک چهره مشهور اینترنتی در حوزه خودرو ۲ میلیون یوان غرامت دریافت کند.
شدت بحران به حدی است که ویلیام لی، بنیانگذار نیو، اعلام کرده: «ارتشهای اینترنتی مخرب راحتتر از تولید خودرو درآمدزایی میکنند!» بر اساس برخی گزارشها، بستههای تبلیغات سیاه با هزینههایی معادل دهها هزار یوان فروخته میشوند و در صورت ترند شدن محتوا در شبکههای اجتماعی، قیمتها افزایش مییابد.
در سال ۲۰۲۳، انجمن خودروسازان چین با همکاری ۱۴ شرکت خودروسازی بیانیهای مبنی بر عدم استفاده از کاربران اجیرشده صادر کرد. همچنین، یکی از مسئولان کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین خواستار برخورد با نابسامانیهای موجود در صنعت خودرو شد؛ از جمله تبلیغات دروغین و تخریب برندهای رقیب.
کارشناسان بر این باورند که راهکار برونرفت از این بحران، افزایش نظارت نهادهای قانونگذار و تعیین مجازاتهای سنگین برای پروندههای نمونه است. همچنین، تشکلهای صنعتی باید با تدوین توافق نامه های خود تنظیمی، مانع از تداوم شیوههای بازاریابی غیراخلاقی شوند و زمینه رقابتی سالم در صنعت خودرو را فراهم آورند.