واگذاری سهام مدیریتی سایپا به عنوان دومین قطب خودروسازی کشور، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است و چندین بازیگر عمده برای تصاحب آن صف کشیدهاند. از جمله متقاضیان میتوان به گروه صنعتی انتخاب، هلدینگ گلستان، بابک زنجانی و کرمان موتور اشاره کرد.
کرمان موتور به عنوان یکی از بازیگران قدیمی و شناخته شده صنعت خودرو، ادعای اهلیت و توانمندی برای تصاحب این خودروساز بزرگ را دارد. این شرکت در دهه 1370 کار خود را آغاز کرد و با مونتاژ خودروهای دوو وارد بازار شد، سپس با هیوندای و فولکس واگن همکاری کرد و پس از آن در دوران تحریم، با برندهایی نظیر لیفان و JAC همکاری موفقی داشت.
یکی از مهمترین نقاط قوت کرمان موتور، سرمایه انسانی آن و تجربه 30 سال فعالیت در این صنعت است. این شرکت در سالهای اخیر سرمایهگذاری قابل توجهی در آموزش، حفظ و توسعه منابع انسانی خود انجام داده است.
همچنین کرمان موتور دارای یکی از پیشرفتهترین مجموعههای صنعتی کشور در حوزه خودروسازی است. این شرکت تجربه واردات، مونتاژ، توسعه محصول، فروش و خدمات پس از فروش را به شکل یکپارچه در اختیار دارد.
در مقابل، سایر متقاضیان خرید سایپا با چالشهای جدی مواجهاند. گروه صنعتی انتخاب بیشتر در حوزه لوازم خانگی فعال است و تجربه عملیاتی در صنعت خودروسازی ندارد. هلدینگ گلستان تمرکز آن بر صنایع غذایی و واردات بوده و تاکنون پروژه صنعتی در مقیاس دومین خودروساز کشور اجرا نکرده است. بابک زنجانی و شرکتهای وابسته به او، به دلیل سوابق قضایی، ابهام در منابع مالی و عدم شفافیت ساختاری، فاقد صلاحیت مدیریتی برای در اختیار گرفتن چنین مجموعهای هستند.
مسیر تصدی مدیریت سایپا برای هریک از متقاضیان خالی از چالش نیست. فرهنگ سازمانی سایپا ممکن است با ساختار مدیریت بعدی سایپا همخوانی نداشته باشد و تغییر آن نیاز به زمان و برنامه ریزی دارد. مطالبات انباشته و بدهیهای مالی سایپا میتواند فشار زیادی بر تراز مالی آن شرکت وارد کند.
با توجه به ظرفیتهای تولیدی موجود در کرمان موتور و سایپا و همچنین برنامه دقیق و مدون، دور از ذهن نیست که کرمان موتور بتواند انتخابی منطقی، مؤثر و آینده ساز برای هدایت سایپا در مسیر توسعه باشد.