بازار خودروی چین در حال دگرگونی است. در شرایطی که برندهای غربی با افت فروش مواجه شدهاند، برندهای چینی با سرعتی شگفتانگیز جایگاه خود را در بازار مستحکم میکنند. آیتو (Aito) یکی از این برندها است که با وجود قدمت بسیار کم، توانسته از نظر فروش کمپانیهای بسیار بزرگ و مشهوری چون مرسدس بنز و بامو را شکست دهد.
مروری بر تاریخچه برند آیتو
برند آیتو در سال 2021 با همکاری شرکت هواوی و گروه خودروسازی سرس تأسیس شد. شاید بدانید این گروه بیشتر به ساخت کامیونتها و ونهای اقتصادی معروف بود. جالب آنکه طراحیهای اولیه این خودروساز شباهت بسیاری به محصولات بامو داشت، اما در کمتر از چند سال توانست خود را به عنوان بازیگری جدی در کلاس خودروهای لوکس مطرح کند.
بر اساس گزارش منتشرشده توسط بلومبرگ، فروش کل خودروهای گروه سرس طی سه سال سه برابر شده و به عدد چشمگیر 427 هزار دستگاه رسیده است؛ در این بین موفقیت برند آیتو نقش مهمی در این رشد داشته است.
استقبال باورنکردنی از خودروهای لوکس آیتو در سال 2024
در سال گذشته میلادی، آیتو توانسته 151 هزار دستگاه خودروی لوکس (با قیمت بالاتر از 500 هزار یوان یا 69 هزار دلار) در چین به فروش برساند. برای مقایسه، بامو موفق به فروش 145 هزار دستگاه خودرو شده و مرسدس بنز 127 هزار دستگاه به مشتریان چینی خود تحویل داده است. لندروور با فروش 50 هزار دستگاه و پورشه با 48 هزار دستگاه، در رتبههای چهارم و پنجم قرار گرفتهاند.
کراس اوور پرچمدار آیتو M9 که در دو نسخه تمام برقی و افزایشدهنده برد حرکتی عرضه میشود، نقش کلیدی در این موفقیت ایفا کرده است. این خودرو از نظر ابعاد با نسخه فاصله محوری طولانی بامو X5 قابل مقایسه بوده و از کابینی لوکس و پیشرفته، متشکل از سه نمایشگر بزرگ، بهره میبرد.
معرفی مدل جدید آیتو M8 و ادامه مسیر صعودی
برند آیتو در سال جاری میلادی نیز با رونمایی از مدل جدید M8 که در حقیقت نسخهای کوچکتر از M9 محسوب میشود، نشان داده قصد عقبنشینی ندارد. این خودرو تاکنون بیش از 70 هزار پیشسفارش در چین دریافت کرده که تقاضای بالای بازار برای محصولات این برند تازهنفس را نشان میدهد.
اگرچه بازار خودروهای لوکس در چین با کاهش کلی تقاضا و جنگ قیمتی شدید مواجه است، اما رشد سریع آیتو و استقبال گسترده از مدلهای آن، ثابت میکند که این موفقیت اتفاقی نبوده و برندهایی چون بامو، مرسدس و پورشه باید حضور پررنگتر رقبای چینی را جدی بگیرند.