نیسان ماکسیما یکی از خودروهای مشهور و محبوب ژاپنی در ایران و جهان است. این خودرو در ابتدا در سال 1981 معرفی شد و در دهه 1990 به یکی از نمادهای سدانهای اسپرت تبدیل شد. حتی در فیلم «سریع و خشن» سال 2001 حضوری کوتاه داشت. نسل پنجم این خودرو بین سالهای 1381 تا 1391 توسط پارسخودرو مونتاژ شد و به یکی از موفقترین خودروهای بازار در آن سالها تبدیل شد.
نیسان ماکسیما در نسلهای بعدی به سدانی بزرگتر و راحتتر تبدیل شد و بخش زیادی از جذابیت اسپرت اولیه خود را از دست داد. در سال 2024، نیسان پس از 42 سال به تولید این سدان پایان داد. با این حال، نیسان در آن زمان به طور کامل درهای بازگشت این خودرو را نبست.
برخی خودروسازان، سدانها یا خودروهای اسپرت نمادین خود را به کراساوور تغییر دادهاند. اما به نظر میرسد نیسان قصد دارد ماکسیما را بهعنوان یک سدان بازگرداند. بازار سدانها همچنان برای خریداران جذابیت دارد.
رندری که مشاهده میکنید، تصور خیالی از شکل و شمایل احتمالی ماکسیمای آینده است. این طراحی از کانسپت IMs الهام گرفته شده است. خطوط تیز بدنه در گلگیرهای جلو و عقب با قوس نرم سقف ترکیب جالبی ایجاد کرده و به شکلی فستبک ختم میشود.
موضوع مشخصات فنی کمی پیچیده است. وقتی نسل قبلی ماکسیما از خط تولید کنار رفت، نیسان از برنامه Ambition 2030 برای تمرکز بر خودروهای الکتریکی سخن گفت. اما در 12 ماه گذشته، تقاضا برای خودروهای الکتریکی کمتر از انتظار بود و نیسان تولید دو سدان الکتریکی را لغو کرد.
هرچند نیسان این روزها با بحران مالی بزرگی مواجه است، برنامه Ambition 2030 همچنان بر قوت خود باقی است که شامل تولید 27 مدل هیبریدی و 19 خودروی الکتریکی تا سال 2030 خواهد بود. بنابراین، اگر نسل بعدی ماکسیما هم جزء این مدلها باشد، احتمالاً باید در سالهای انتهایی دهه کنونی منتظر آن باشیم.