شمع خودرو یکی از قطعات حیاتی موتور است که نقش مهمی در سیستم احتراق دارد. کیفیت و قدرت جرقه زنی شمع، تأثیر مستقیمی بر احتراق بهتر، شتاب و قدرت موتور دارد.

اگر شمع به درستی کار نکند، عملکرد موتور دچار اختلال می‌شود، شتاب و قدرت موتور کاهش می‌یابد، استارت زدن سخت می‌شود، مصرف سوخت افزایش می‌یابد و ممکن است به دیگر اجزای خودرو مانند کویل و کاتالیزور آسیب برساند.

زمان تعویض شمع خودرو به عوامل مختلفی مانند جنس الکترود مرکزی، سبک رانندگی، مدل خودرو، نوع سوخت و … بستگی دارد. به طور کلی، توصیه می‌شود شمع‌ها را به صورت دوره‌ای چک کنید و در صورت لزوم آن‌ها را عوض کنید.

بر اساس جنس الکترود مرکزی، شمع‌ها به سه نوع نیکلی، پلاتینیومی و ایریدیومی تقسیم می‌شوند. شمع‌های نیکلی پیمایشی حدود ۴۰ الی ۵۰ هزار کیلومتر دارند، شمع‌های پلاتینیومی پیمایشی حدود ۶۰ الی ۸۰ هزار کیلومتر دارند و شمع‌های ایریدیومی پیمایشی حدود ۸۰ الی ۱۰۰ هزار کیلومتر دارند.

برای خودروهای ایرانی، زمان تعویض شمع‌ها به شرح زیر است:

– پراید: از شمع‌های نیکلی استفاده می‌شود که باید هر ۳۰ هزار کیلومتر تعویض شوند. در صورت تمایل به شتاب و قدرت بیشتر، می‌توان از شمع‌های پلاتینیومی یا ایریدیومی استفاده کرد.
– پژو ۲۰۶: در موتور TU3 از شمع پایه کوتاه و در موتور TU5 از شمع پایه بلند استفاده می‌شود. شمع‌های پژو ۲۰۶ هر ۵۰ الی ۸۰ هزار کیلومتر تعویض می‌شوند.
– پژو ۴۰۵ و پارس: از شمع‌های پایه کوتاه استفاده می‌شود که معمولاً هر ۳۰ الی ۴۰ هزار کیلومتر تعویض می‌شوند. در مدل‌های دوگانه سوز، لازم است شمع‌ها زودتر تعویض شوند.
– سمند: شمع موتور XU7 معمولاً هر ۳۰ الی ۴۰ هزار کیلومتر و شمع موتور EF7 هر ۴۰ الی ۵۰ هزار کیلومتر تعویض می‌شوند.
– تیبا، ساینا و کوییک: شمع‌های پایه کوتاه مناسب هستند و هر ۴۰ الی ۸۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارند.
– تندر ۹۰ (L90): شمع‌های پایه کوتاه استفاده می‌شود و معمولاً هر ۵۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر تعویض می‌شوند. توصیه می‌شود شمع‌ها هر ۲۰ الی ۳۰ هزار کیلومتر بررسی شوند.

توسط autokhabari.ir