رونمایی در نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک
آذر 1402: شرکت ایران خودرو دیزل، اتوبوس بین شهری جدید خود را به هفتمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک آورده است. نام چینی این اتوبوس سناتور R بوده و از شرکت بونلاک است.
طراحی این اتوبوس 12 متری ساده است. نسخهای که با آن رو به رو هستیم، VIP بوده که فاصله محوری آن 6.5 متر است و ظرفیت 28 سرنشین دارد. برای هر سرنشین مانیتور در نظر گرفته شده و تریم داخلی و داشبورد چوبی است. ایران خودرو دیزل، نسخه اقتصادی را نیز تولید میکند که ظرفیت آن 47 نفر است.
موتور 11800 سیسی آن از کامینز بوده و خروجی آن به 490 اسببخار قدرت و 2300 نیوتنمتر گشتاور میرسد. این پیشرانه به ترمز موتور، توربوشارژ، اینترکولر و رادیاتور اختصاصی مجهز شده است.
با موتور کامینز و گیربکس ZF
ظهر روز چهارشنبه مورخ 22 آذرماه 1402، در مراسمی به مناسبت روز ملی حمل و نقل، اتوبوس بینشهری جدید شرکت ایران خودرو دیزل معرفی شد که با توجه به مشخصات فنی آن قدرتمندترین اتوبوس بینشهری موجود در بازار ایران به حساب میآید و با آغاز تولید آن، خط تولید اتوبوس بینشهری شرکت ایران خودرو دیزل نیز پس از 12 سال دوباره فعال خواهد شد.
جواد توسلیمهر، مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل، در این مراسم ضمن اعلام این خبر خاطرنشان ساخت: ایران خودرو دیزل با دارا بودن خطوط تولید مجهز در زمینه خودروهای مسافری، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این نوع محصولات در خاورمیانه است که در حال حاضر با تولید محصولات شهری از قبیل اتوبوس برقی، اتوبوس دیزلی و ون وانا نقش موثری در حمل و نقل کشور ایفا مینماید.
وی افزود: پس از رونمایی از اتوبوس برقی و پیوستن آن به خطوط اتوبوسرانی کشور، خوشحالیم که پس از 12 سال، خط تولید اتوبوس بینشهری در شرکت ایران خودرو دیزل با آغاز تولید اتوبوس جدید بینشهری شرکت با استاندارد آلایندگی یورو 5EEV+ دوباره فعال خواهد شد.
مدیرعامل ایران خودرو دیزل افزود: این محصول با بهرهگیری از پلتفرم یکی از محصولات روز دنیا و متناسب با اقلیم ایران توسعه داده شده و در راستای مرتفع ساختن نیازهای مشتریان سعی بر آن شد از بهترین تجهیزات در معماری محصول استفاده و حتی از نسخه اولیه پلتفرم آن قدرتمندتر و مجهزتر است.
مشخصات فنی اتوبوس ایران خودرو
به گزارش روابط عمومی شرکت ایران خودرو دیزل، از جمله مشخصات فنی این محصول میتوان به موتور کامینز با توان 490 اسب بخار، گیربکس ZF به همراه ریتاردر، محورهای جلو و عقب ZF بههمراه جعبه فرمان BOSCH، باک 800 لیتری آلومینیومی اشاره کرد که با این مشخصات به عنوان قدرتمندترین اتوبوس بین شهری بازار ایران شناخته خواهد شد.
این محصول با تکنولوژی روز دنیا همگام شده و در طراحی این محصول از سیستمهای هوشمند از جمله سیستم خطخوان، سیستم اخطار برخورد از جلو، سیستم اخطار برخورد با عابر پیاده، هشدار نقاط کور، دوربین 360 درجه، سیستم کروز کنترل تطبیقپذیر، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، رادار دنده عقب، تابلوی اعلام مسیر با قابلیت تغییر متن توسط تلفن همراه هوشمند و سنسور نور و باران بهره برده شده است.
از مهمترین اقدامات انجام شده در خصوص ایمنی سرنشینان استفاده از سیستمهای بهروز ترمز از جمله AEBS ,ABS ,ESC, EBS (ASR,TCS,HSA) بهمراه ترمز کمکی ریتاردر گیربکس و ترمز موتور است و همچنین برای جلوگیری از بروز هرگونه آتشسوزیدر محفظه موتور از سیستم اطفاء حریق 3 نقطهای اتوماتیک استفاده شده است.
امکانات اتوبوس ایران خودرو
برای رفاه هر چه بیشتر مسافران در طول سفر امکاناتی چون صندلیهای مبله (نسخه VIP) بههمراه درگاههای شارژUSB و Type C، مانیتورهای لمسی مجهز به سیستم مرکزی مدیا VOD، درگاههای برق 220 ولت، سیستم گرمایشی مستقل شوفاژی، دوربین ثبت وقاعی رانندگی، هشدار حرکت بین خطوط، دوربین دنده عقب، پله کمکی اتوماتیک در دربهای ورودی مسافر و دو عدد یخچال 60 لیتری فراهم نموده و از امکانات رفاهی برای راننده میتوان به آخرین مدل صندلی گرامر، فرمان با کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و کروز کنترل (MFC)، صفحه آمپر دیجیتال Full HD و Safe box راننده اشاره نمود.
از دیگر امکانات استفاده شده در این محصول میتوان به رینگ فورج آلومینیومی براق، کلید گاز دستی روی داشبورد، کفپوش ساخت شرکت LG، سیستم گردش هوای سالن با دور متغیر، چراغهای LED و چراغهای مهشکن اشاره نمود.
این اتوبوس همچنین دارای بزرگترین محفظه خواب در بین محصولات موجود در بازار ایران است که این محفظه مجهز به مانیتور لمسی، درگاه برق 220 ولت، سیستم سرمایش و گرمایش مجزا و سنسور تشخیص گازهای سمی است.
این محصول با ظرفیت 28 صندلی در نمونه VIP و 47 صندلی در حالت اکونومی با رعایت فاصلههای استاندارد قانونی است و با عنایت به این که طراحی محصول با توجه به نیاز مشتری صورت گرفته، امکانات قابل توجهی در زمینه تعمیر و نگهداری محصول در نظر گرفته شده که از جمله آنها میتوان به سیستم روانکاری مرکزی اتوماتیک، نشانگر میزان باد تایر (TPMS) و مکانیزم باز شدن فیس جلو جهت دسترسی آسان به تجهیزات پشت آن اشاره کرد.
source