مدیرعامل و مدیران ارشد بورس کالا در بازدید اخیر خود از شرکت ایرانخودرو، با نایبرئیس هیئتمدیره این شرکت دیدار کردند. وی در این دیدار با اشاره به چالشهای موجود در صنعت خودرو، راهحل برونرفت از بحران کنونی را عرضه محصولات در بورس کالا عنوان کرد.
جمشید ایمانی اظهار داشت: آخرین بهروزرسانی قیمت محصولات ایرانخودرو در آذر ۱۴۰۳ و بر اساس صورتهای مالی سال ۱۴۰۲ انجام شد، اما این قیمتگذاری، افزایش هزینههای مواد اولیه و اقلام مصرفی را که بعضاً تا دو برابر رشد داشتهاند، در نظر نگرفته است.
او با انتقاد از سیاستهای ناکارآمد قیمتگذاری، تأکید کرد: برخلاف ادعاها، تنظیم بازار محقق نشده و نتیجه این سیاستها، انتقال حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع تولید به جیب واسطهگران بوده است. این روند، توان شرکت برای نوسازی خطوط تولید، تنوعبخشی به محصولات و سرمایهگذاریهای جدید را به شدت محدود کرده و زیان انباشته ایرانخودرو را به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسانده است.
ایمانی با اشاره به ناکامی تلاشها برای اصلاح شرایط، ادامه فعالیت در وضعیت کنونی را زیانبار خواند و عرضه خودرو در بورس کالا را راهکاری شفاف و قانونی برای حل معضلات کنونی دانست. وی توضیح داد: افزایش هزینههای تولید، از جمله نرخ ارز که از ۴۲ هزار تومان در سال گذشته به ۷۰ هزار تومان رسیده، همراه با رشد هزینههای گمرکی و دستمزد، فشار سنگینی بر صنعت خودرو وارد کرده است.
او با اشاره به مشکلات اجرای دستورالعملهای قیمتگذاری، خاطرنشان کرد: این دستورالعملها که ریشه در سال ۱۳۸۹ دارند، با شرایط امروز بازار همخوانی ندارند. تأخیر در اجرای بهموقع این سیاستها، مانع اصلی بهبود وضعیت است.
ایمانی بورس کالا را بستری شفاف برای معاملات توصیف کرد که امکان دسترسی مستقیم مصرفکنندگان، حذف واسطهگری و واقعی شدن قیمتها را فراهم میکند. او با اشاره به تجربههای پیشین عرضه خودرو در بورس کالا افزود: عرضههای گذشته نشان داد که این روش میتواند قیمتهای بازار را تا ۱۵ درصد کاهش دهد و در صورت تداوم، این روند تقویت خواهد شد.
او مزایای بورس کالا را در شفافیت مالی، هدایت منابع به تولید، جلوگیری از پولشویی و تضمین حقوق دولتی دانست و تأکید کرد: در بازار غیررسمی، نظارت بر پرداخت حقوق دولت دشوار است، اما در بورس کالا، تمامی معاملات حتی از سالهای گذشته قابل ردیابی است.
در پایان، نایبرئیس ایرانخودرو ضمن قدردانی از مدیران بورس کالا، این بستر را فرصتی برای خروج از زیان و احیای تولید ملی توصیف کرد.