تولید خودرو در انگلستان به پایینترین سطح در ۷۰ سال اخیر رسید. براساس گزارش منابع بریتانیایی و با استناد به دادههای انجمن تولیدکنندگان و بازرگانان خودرو، تولید وسایل نقلیه در انگلیس در ماه آوریل به ۵۹ هزار و ۲۰۳ دستگاه رسید که این رقم کمترین میزان تولید ماهانه از سال ۱۹۵۲ تاکنون است. تنها در دوران قرنطینه سراسری ناشی از پاندمی کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰، تولید خودرو به سطح پایینتری رسید.
علت افت شدید تولید خودرو در انگلیس مجموعهای از عوامل است؛ نخست، تعطیلات عید پاک که امسال در ماه آوریل برگزار شد، موجب کاهش روزهای کاری و در نتیجه کاهش زمان تولید شد. دوم، تغییر نسل مدلهای تولیدی باعث شد خودروسازان خطوط تولید را برای بهروزرسانی متوقف کنند. اما شاید مهمترین عامل، تردیدهای ناشی از تعرفههای واردات خودرو به آمریکا باشد؛ تعرفههایی که در حال حاضر برای صادرات سالانه حداکثر ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو، معادل ۱۰ درصد هستند.
دولت انگلیس نقش حیاتی صنایع خودروسازی در رشد اقتصاد این کشور را به رسمیت شناخته و توانسته در مدت یک ماه، شرایط تجاری بهتری را برای این صنعت با آمریکا، اتحادیه اروپا و هند فراهم کند.
همچنین، هجوم خودروسازان چینی و ترکیه به انگلیس قابل توجه است. مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان و بازرگانان خودرو اظهار داشت که بریتانیا «سختترین شروع» تولید خودرویی خود از سال ۲۰۰۹ تاکنون را تجربه کرده است. وی تاکید کرد که اقدام فوری برای افزایش تقاضای داخلی و رقابتپذیری بینالمللی ضروری است.
در آمار تولید خودرو در بریتانیا، میزان تولید در آوریل نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۵.۸ درصد کاهش داشته است. تولید خودروهای سواری با ۸.۶ درصد کاهش به ۵۶ هزار و ۵۳۴ دستگاه رسید، در حالی که بخش خودروهای تجاری با افت شدیدتری مواجه شد و با کاهش ۶۸.۶ درصدی تنها ۲ هزار و ۶۶۹ دستگاه تولید کرد.
با وجود اینکه تعرفهها ممکن است باعث ایجاد عدم اطمینان شوند، اما اروپا همچنان مقصد اصلی صادرات خودرو از بریتانیاست. صادرات به اروپا در ماه آوریل ۱۹.۱ درصد کاهش یافت، اما همچنان بیش از نیمی از کل صادرات را به خود اختصاص داده است. صادرات به آمریکا در همین بازه زمانی ۲.۷ درصد کاهش داشت، در حالی که صادرات خودرو به چین و ترکیه افزایش چشمگیری داشت و به ترتیب با رشد ۴۴ و ۳۱.۲ درصدی همراه بود.