به گزارش خبرنگار مجله ماشین، مشاهده یک لکه مایع رنگی (معمولاً سبز، صورتی یا آبی) زیر خودرو پس از پارک کردن، یکی از نگرانکنندهترین صحنهها برای هر رانندهای است. اولین و رایجترین حدس در این مواقع، پارگی شلنگ رادیاتور است. اما آیا این تنها دلیل ممکن است؟ پاسخ منفی است. نشت مایع خنککننده یا همان آب رادیاتور، میتواند دلایل متعددی داشته باشد و پارگی شلنگ تنها یکی از آنهاست.
در این مقاله جامع، به بررسی تخصصی و در عین حال سادهی دلایل نشت آب رادیاتور میپردازیم، روشهای تشخیص اولیه را آموزش میدهیم و راهحلهای مناسب را پیش روی شما قرار میدهیم تا با دیدی باز و اطلاعات کافی با این مشکل مواجه شوید.
### مقدمهای بر سیستم خنککننده خودرو
قبل از هر چیز، باید بدانیم که سیستم خنککننده یک شبکه پیچیده و حیاتی در خودرو است. این سیستم که شامل رادیاتور، واتر پمپ، ترموستات، فن و شبکهای از شلنگهاست، وظیفه دارد دمای موتور را در محدوده بهینه نگه دارد. هرگونه اختلال در این سیستم، به خصوص نشت مایع خنککننده، میتواند به سرعت منجر به داغ شدن بیش از حد موتور (جوش آوردن) و آسیبهای جدی و پرهزینه شود.

### دلایل رایج نشت آب رادیاتور: فراتر از یک شلنگ پاره
دیدن مایع خنککننده روی زمین، زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود. در حالی که شلنگها به دلیل جنس لاستیکی و قرار گرفتن در معرض حرارت بالا، یکی از متهمان اصلی هستند، دلایل احتمالی دیگر عبارتند از:
1. **پارگی یا ترک خوردگی شلنگها**: این شایعترین علت است. شلنگهای اصلی ورودی و خروجی رادیاتور و همچنین شلنگهای بخاری، با گذشت زمان به دلیل گرما، فشار و فرسودگی، خشک و شکننده شده و دچار ترکیدگی یا پارگیهای ریز میشوند.
2. **مشکل در بستهای شلنگ**: گاهی اوقات خود شلنگ سالم است، اما بست فلزی که آن را به رادیاتور یا موتور متصل میکند، شل شده یا دچار خوردگی شده است. این مشکل به مایع خنککننده اجازه میدهد تا به آرامی از محل اتصال نشت کند.
3. **سوراخ شدن یا ترک خوردن رادیاتور**: بدنه رادیاتور، به خصوص در خودروهای قدیمیتر، ممکن است دچار خوردگی، زنگزدگی یا آسیب فیزیکی (مثلاً برخورد سنگریزه) شود. این آسیبها میتواند منجر به ایجاد سوراخهای بسیار ریز و نشتی تدریجی گردد. درزهای بین بخش فلزی و پلاستیکی رادیاتور نیز از نقاط ضعف رایج هستند.
4. **خرابی واتر پمپ (پمپ آب)**: واتر پمپ وظیفه به گردش درآوردن مایع خنککننده در کل سیستم را بر عهده دارد. این قطعه دارای واشرها و آببندهایی است که با گذشت زمان فرسوده میشوند. نشت آب از اطراف پولی واتر پمپ، یکی از نشانههای واضح خرابی آن است.
5. **خرابی ترموستات و محفظه آن**: محفظه یا هوزینگ ترموستات نیز میتواند دچار ترکخوردگی یا پوسیدگی شود و واشر آببندی آن کارایی خود را از دست بدهد که نتیجه آن، نشت مایع خنککننده خواهد بود.
6. **سرریز شدن از منبع انبساط**: اگر موتور بیش از حد داغ شود، فشار داخل سیستم بالا رفته و ممکن است مایع خنککننده اضافی از طریق در یا شلنگ سرریز منبع انبساط به بیرون ریخته شود. این حالت بیشتر نشانه یک مشکل دیگر (مانند خرابی فن یا ترموستات) است تا خود نشتی.

### راهنمای تشخیص اولیه: چگونه منشأ نشتی را پیدا کنیم؟
قبل از مراجعه به تعمیرکار، میتوانید با چند قدم ساده، یک بازرسی اولیه انجام دهید:
* ایمنی اول از همه: هرگز زمانی که موتور داغ است، درب رادیاتور یا منبع انبساط را باز نکنید. بخار و مایع داغ تحت فشار میتواند باعث سوختگی شدید شود. اجازه دهید موتور کاملاً خنک شود.
* محل دقیق نشتی را پیدا کنید: یک تکه مقوای تمیز زیر خودرو قرار دهید تا محل دقیق چکه کردن مایع مشخص شود.
* نشتی در جلوی خودرو و مرکز: احتمالاً مشکل از خود رادیاتور یا اتصالات آن است.
* نشتی در یک سمت از موتور: میتواند مربوط به شلنگها یا واتر پمپ باشد.
* بازرسی چشمی شلنگها: با استفاده از یک چراغ قوه، تمام شلنگهای اصلی سیستم خنککننده را بررسی کنید. به دنبال ترک، برآمدگی، ساییدگی یا لکههای سفید یا رنگی (رسوبات خشک شده مایع خنککننده) در اطراف شلنگها و بستها باشید. شلنگ را به آرامی فشار دهید؛ یک شلنگ سالم باید کمی انعطافپذیر باشد، نه خیلی سفت و شکننده و نه خیلی نرم و اسفنجی.
* بررسی رادیاتور و واتر پمپ: به بدنه رادیاتور نگاه کنید و به دنبال نشانههای زنگزدگی، خوردگی یا رطوبت باشید. همچنین اطراف واتر پمپ را برای هرگونه نشانه چکه کردن مایع بررسی کنید.
### راهحلها و اقدامات فوری
اگر نشتی را مشاهده کردید، بهترین و ایمنترین کار، عدم استفاده از خودرو و تماس با یک تعمیرکار معتمد است. رانندگی با سطح پایین مایع خنککننده میتواند در عرض چند دقیقه به موتور شما آسیب بزند.
* **نشتی جزئی**: اگر نشتی بسیار کم است و نیاز فوری به جابجایی خودرو دارید، میتوانید سطح مایع خنککننده را با مخلوط آب مقطر و ضد یخ (در صورت دسترسی) به حد استاندارد برسانید و با احتیاط کامل و چشم دوخته به آمپر آب، خود را به نزدیکترین تعمیرگاه برسانید.
* **نشتی شدید**: اگر مایع به سرعت از خودرو خارج میشود، به هیچ وجه موتور را روشن نکنید و از خدمات یدککش استفاده نمایید.
### نکات مهم برای پیشگیری
* **بازرسی دورهای**: به طور منظم (مثلاً هر ماه یک بار) سطح مایع خنککننده را در حالت سرد بودن موتور چک کنید.
* **تعویض به موقع مایع خنککننده**: مایع رادیاتور نیز عمر مفیدی دارد. آن را طبق توصیه سازنده خودرو (معمولاً هر ۲ سال یا هر ۵۰,۰۰۰ کیلومتر) تعویض کنید تا از خوردگی داخلی سیستم جلوگیری شود.
* **بررسی شلنگها**: در هر بار سرویس دورهای خودرو، از تعمیرکار بخواهید وضعیت شلنگها و بستهای سیستم خنککننده را بررسی کند.
### نتیجهگیری
پاشیدن آب رادیاتور روی زمین یک علامت هشدار جدی است که نباید نادیده گرفته شود. در حالی که پارگی یا فرسودگی شلنگها یکی از محتملترین دلایل است، اما مشکلات مربوط به خود رادیاتور، واتر پمپ، بستها و ترموستات نیز میتوانند عامل این نشتی باشند. تشخیص دقیق علت، نیازمند بررسی دقیق سیستم خنککننده است. با انجام بازرسیهای چشمی ساده میتوانید دید بهتری نسبت به مشکل پیدا کنید، اما در نهایت، مراجعه به یک متخصص برای تعمیر اصولی و ایمن، بهترین راه برای جلوگیری از آسیبهای پرهزینه به قلب تپنده خودروی شما، یعنی موتور، خواهد بود.