مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت گفت: تولید خودرو هیبریدی آغاز شده و تا کمتر از دو سال آینده وارد خط تولید خواهد شد. عادل پیرمحمدی در پاسخ به سوالات خبرنگاران، با تاکید بر رفع تدریجی معوقات، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۰ هزار دستگاه معوق داریم که پیش‌بینی می‌شود تا پایان ماه به پنج هزار دستگاه کاهش یابد.

خطوط تولید ایران‌خودرو سه‌شیفت فعال است و روزانه بیش از ۲۲۰۰ دستگاه خودرو تولید می‌شود. وی با اشاره به عملکرد این خودروساز در سال جاری گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۰۱ هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده شده که شامل تعهدات گذشته و جاری بوده است.

در اوایل اردیبهشت‌ماه، طرح فروش جدیدی اجرا شد که ۳۸ هزار دستگاه تعهد جدید ایجاد کرد. در مجموع ۱۹۵ هزار دستگاه تعهد به مردم داریم که در حال واگذاری هستند. پیرمحمدی با تاکید بر رفع تدریجی معوقات گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ هزار دستگاه معوق داریم که پیش‌بینی می‌شود تا پایان ماه به پنج هزار دستگاه کاهش یابد.

وی درباره موضع ایران‌خودرو در برابر قیمت‌گذاری و احتمال عرضه خودرو در بورس، توضیح داد: از ابتدای سال تحویل خودرو داشتیم، پس موضوع نگه‌داری خودرو برای فروش در آینده صحت ندارد. ظرفیت پارکینگ اصلی ما حداکثر هشت هزار دستگاه است و حتی با احتساب شهرستان‌ها، نهایتا می‌توانیم ۲۰ هزار دستگاه را نگه‌داری کنیم که معادل کم‌تر از تولید ۱۰ روز شرکت است.

پیرمحمدی درباره قیمت‌گذاری نیز گفت: افزایش قیمت نهاده‌های تولید و نرخ ارز باعث شده ایران‌خودرو که اکنون شرکتی زیان‌ده است، نتواند تعهدات جدیدی ایجاد کند که منجر به زیان بیش‌تر شود. در سالی که مزین به شعار سرمایه‌گذاری برای تولید است، باید فضایی ایجاد شود که سهام‌داران با اطمینان سرمایه‌گذاری کنند.

صنعت خودروی کشور باید پویا و سودآور باشد تا سرمایه جذب کند. وی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای شرکت گفت: در کنار کاهش هزینه‌ها، توسعه محصول را در دستور کار داریم. تولید خودرو هیبریدی آغاز شده و تا کم‌تر از دو سال آینده وارد خط تولید خواهد شد.

پیرمحمدی افزود: قیمت‌های کف بازار را قبول نداریم چراکه از قیمت‌های واقعی فاصله دارند. سازمان حمایت و وزارت صمت در حال نزدیک شدن به قیمت واقعی هستند و ما نیز از همین قیمت‌ها تبعیت خواهیم کرد. وی افزود: قیمت‌گذاری واقعی منجر به جلوگیری از زیان‌دهی خودروساز می‌شود، زیان‌دهی کم‌تر به افزایش تیراژ و عرضه منجر خواهد شد.

هدف ما حذف صف‌های خرید خودرو با واقعی شدن قیمت‌هاست. اگر مصرف‌کننده نهایی خودرو را ۴۰ تا ۵۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه بخرد، این مابه‌التفاوت به جیب دلال می‌رود. محاسبات ما نشان می‌دهد، طی پنج سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از جیب خودروساز و مشتریان واقعی رفته و نصیب واسطه‌گران شده است.

پیرمحمدی در خصوص فرایند تحویل خودروها و خودروهای موجود در پارکینگ‌ها، گفت: از زمان خروج خودرو از خط تولید تا تحویل نهایی به مشتری، فرایندهایی از جمله بازرسی پیش از تحویل (PDI)، فاکتور کردن، اعلام به نیروی انتظامی و تخصیص پلاک انجام می‌شود که حدود دو هفته زمان می‌برد.

خودروهایی که در پارکینگ مشاهده می‌شوند، در حال طی کردن این مراحل هستند و پر و خالی شدن مداوم پارکینگ‌ها یک فرایند جاری است. وی در پایان تاکید کرد: تا امروز بیش از ۱۰۴ هزار دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته‌ایم و از این تعداد، ۱۰۱ هزار دستگاه به مشتریان فاکتور شده و تحویل شده است. روند تحویل خودروها به‌طور مستمر ادامه دارد.

توسط autokhabari.ir