منتشر شده در 18 خرداد 1404 ساعت 11:24


موتور یاماها GR 125 ؛ مشخصات فنی + امکانات

در این مطلب به بررسی موتور یاماها ۱۲۵ جی آر می بپردازیم و اطلاعات را در مورد این موتورسیکلت کلاس اسکوتر در اختیار شما قرار دهیم.

درباره یاماها ۱۲۵ GR

در حال حاضر در بازار ایران و خارج از ایران شاهد حضور موتورسیکلت‌های متفاوتی هستیم. نوعی از موتورسیکلت‌های موجود در بازار، موتورسیکلت‌های کلاس اسکوتر هستند که بر اساس قاب مشخص و چهارچوب خاصی طراحی و تولید می‌شوند. در طراحی این کلاس از موتورسیکلت‌ها از همان عناصر اسکوترهای اولیه بهره برده شده است و می‌توان گفت موتورسیکلت‌های کلاس اسکوتر از موتورسیکلت‌های محبوب جهان محسوب می‌شوند. در موتورسیکلت‌های کلاس اسکوتر شاهد قابی هستیم که برای جای پای موتور سوار یا راکب طراحی شده و به صورت یکپارچه در بدنه موتورسیکلت قرار گرفته است. نکته جالبی که درباره اسکوترها وجود دارد، این است که معمولاً سایز کوچکی دارند و انتقال قدرت آن‌ها از سایر موتورها متفاوت بوده و نیازی به کلاچ گرفتن یا تغییر دنده ندارند. یکی از شرکت‌هایی که به تولید موتورسیکلت در کلاس اسکوتر علاقه دارد، شرکت یاماها ژاپن است که شرکت خوش‌نامی محسوب می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی موتورسیکلت یاماها ۱۲۵ جی آر بپردازیم و اطلاعات مفیدی را در مورد این موتورسیکلت کلاس اسکوتر در اختیار شما قرار دهیم.

طراحی Yamaha 125 GR

موتور یاماها GR 125 ؛ مشخصات فنی + امکانات

موتورسیکلت یاماها ۱۲۵ جی آر، یکی از اسکوترهای جدید برند یاماها محسوب می‌شود و طراحی نسبتا جذابی دارد؛ ولی در حالت کلی شبیه به سایر موتورسیکلت‌های کلاس اسکوتر طراحی شده است. ظاهر این اسکوتر اسپرت بوده و تقریبا می‌توان گفت در سایه چراغ‌های Y شکل خود ظاهر تیزی پیدا کرده است. نوع چراغ‌های یاماها جی آر ۱۲۵ از نوع ال ای دی بوده و پرتاب نور نسبتاً مناسبی را برای راکب ایجاد می‌کند. چراغ‌های راهنمای این موتورسیکلت پایین‌تر از چراغ مرکزی، به صورت عمودی قرار گرفته‌اند و نسبتا باریک طراحی شده‌اند.

 آینه‌های موتورسیکلت یاماها ۱۲۵ GR، شبیه آینه‌های سایر موتورسیکلت‌های کلاس اسکوتر طراحی شده و تفاوت خاصی مشاهده نمی‌شود. اگر به فرمان این موتورسیکلت توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که فرمان آن از نوع لوله‌ای است و خبری از نمای بد فرمان نیست؛ زیرا طراحان آن را با فلاپ پوشانده‌اند. اگر نگاهی به سمت راست فرمان موتورسیکلت یاماها ۱۲۵ GR بیندازیم متوجه خواهیم شد که کلیدهای استارت و روشن خاموش چراغ در سمت راست قرار گرفته‌اند و کلیدهای نور بالا به نور پایین، راهنما و بوق در سمت چپ قرار دارند.

موتور یاماها GR 125 ؛ مشخصات فنی + امکانات

 در بخش صفحه کیلومتر این موتورسیکلت شاهد صفحه کیلومتر خاصی نیستیم و یک صفحه کیلومتر آنالوگ سایز متوسط در مرکز موتور قرار گرفته و اطلاعاتی مثل کیلومتر و میزان بنزین را نشان می‌دهد. در قسمت فضای پای راکب، تقریباً فضای نسبتاً خوبی در اختیار راکب قرار داده شده و راکب می‌تواند در سرعت‌های بالا پای خود را به صورت مایل نیز تکیه دهد. در طراحی بدنه موتورسیکلت یاماها ۱۲۵ جی آر از انحنای زیادی استفاده شده و ما شاهد بدنه‌ای با خطوط منحنی زیاد هستیم. زین این موتورسیکلت، اندازه متوسطی دارد و برای قسمت رویه آن از چرم استفاده شده است و در قسمت زیرین زین، شاهد باک موتورسیکلت یاماها ۱۲۵ جی آر هستیم که حدوداً ۴.۲ لیتر ظرفیت ذخیره سوخت دارد.

در قسمت زیر زین، فضای حمل بار طراحی شده است و بدنه عقبی این موتورسیکلت به صورت باریک دیده می‌شود و در حالت کلی می‌توان گفت چراغ عقب کوچکی دارد. وزن موتورسیکلت یاماها ۱۲۵ جی آر تقریبا ۹۶ کیلوگرم محاسبه شده و با توجه به این وزن می‌توان گفت با یک اسکوتر نسبتا سبک و چابک روبرو هستیم.

ابعاد این موتورسیکلت به شرح زیر است:

طول: ۱۸۷۰ میلی‌متر، عرض: ۶۸۵ میلی‌متر، ارتفاع: ۱۰۶۰ میلی‌متر

مشخصات فنی یاماها ۱۲۵ GR

موتور یاماها GR 125 ؛ مشخصات فنی + امکانات

در بخش فنی موتورسیکلت یاماها ۱۲۵ جی آر شاهد یک موتورسیکلت با ظرفیت ۱۲۵ سی سی هستیم.  انجین این موتورسیکلت، یک انجین چهار زمانه است و از دو سوپاپ از نوع SOHC تشکیل شده و همچنین مجهز به خنک کننده هوا است. انجین موتورسیکلت یاماها ۱۲۵ جی آر قادر است ۹/۵ اسب بخار قدرت را در ۸۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۹/۵ نیوتن متر در ۵۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند. گیربکس این موتورسیکلت کلاس اسکوتر از نوع اتوماتیک است.

شتاب صفر تا صد موتورسیکلت یاماها GR 125، ۸.۵۵ ثانیه گزارش شده و حداکثر سرعتی که این موتورسیکلت می‌تواند تجربه کند ۱۰۴ کیلومتر در ساعت است. طبق آخرین پیمایشی که انجام شده این موتورسیکلت می‌تواند بیش از ۴۰ کیلومتر را با یک لیتر بنزین طی کند و این مسئله باعث می‌شود بگوییم موتورسیکلت یاماها ۱۲۵ جی آر از جمله موتورسیکلت‌های کم مصرف از نظر سوخت محسوب می‌شود.

در سیستم تعلیق این موتورسیکلت برای بخش جلو از کمک فنر تلسکوپی و برای سیستم تعلیق عقب از تک کمک فنر مرکزی استفاده شده است. در حالت کلی به نظر می‌رسد موتورسیکلت یاماها ۱۲۵ جی آر با چنین سیستم تعلیقی نتواند عملکرد چندان مطلوبی را ارائه دهد و ممکن است در مسیرهای ناهموار شاهد جذب ضربات نباشیم. سایز لاستیک جلو در این موتورسیکلت، برابر با ۱۴-۸۰/۸۰ و سایز لاستیک عقب ۱۴-۱۰۰/۷۰ است و شاهد رینگ‌هایی آلومینیومی هستیم که تقریبا نسبت به رینگ‌های پره ای دوام کمتری دارند. سیستم ترمز جلو در یاماها ۱۲۵ GR از نوع دیسکی بوده و برای عقب آن از سیستم ترمز کاسه‌ای استفاده شده است و به نظر می‌رسد خبری از ترمز ABS نیست.

تجربه سواری و رانندگی با یاماها ۱۲۵ GR

موتور یاماها GR 125 ؛ مشخصات فنی + امکانات

هنگام سوار شدن بر روی موتورسیکلت یاماها ۱۲۵ جی آر متوجه خواهید شد که این اسکوتر ارتفاع نسبتا مناسبی دارد و با صدای عادی استارت می‌خورد. در هنگام شتاب گیری ممکن است شاهد صداهای شبیه خروپف ریز از موتورسیکلت یاماها جی آر ۱۲۵ باشید که به نظر می‌رسد به بخشی از کاراکتر این موتور تبدیل شده باشد و تداخلی در عملکرد موتور ایجاد نمی‌کند. انجین موتورسیکلت جی آر ۱۲۵، کشش مناسبی را ارائه می‌دهد؛ ولی در حالت کلی باید توجه داشته باشید که شما با یک اسکوتر روبرو هستید و این اسکوتر بیشتر برای استفاده شهری مناسب است.

در هنگام سواری ممکن است شاهد تکان‌های زیاد و لرزش باشید که می‌تواند مربوط به سیستم تعلیق موتورسیکلت یاماها ۱۲۵ جی آر باشد. نحوه قرارگیری بدن روی این موتور تقریباً مناسب است و جای پای کودک نسبتا بالاتر طراحی شده است.

رقبای یاماها ۱۲۵ GR

در حال حاضر در بازار ایران شاهد شمار زیادی از موتورهای کلاس اسکوتر هستیم و به عنوان رقبای یاماها ۱۲۵ GR می توانیم به یاماها گرند فیلانو ۱۲۵، سوزوکی آونیس ۱۲۵، یاماها RAY ZR و همچنین هوندا PCX اشاره کنیم. این موتورسیکلت‌ها تقریبا طراحی مشابهی دارند و در بخش فنی شاهد تفاوت‌هایی در بین آن‌ها هستیم.

نقاط ضعف، قوت یاماها ۱۲۵ GR و جمع بندی

مزایا:

مصرف سوخت نسبتا پایین، وزن نسبتا سبک، هندلینگ نسبتا مناسب.

معایب:

حجم باک پایین، سیستم تعلیق نسبتا نامناسب، سرعت پایین.

در پایان می‌توان گفت یاماها ۱۲۵ GR، یک موتورسیکلت مناسب برای مسیرهای صاف و شهری محسوب می‌شود و بهتر است برای مسیرهای طولانی و جاده‌های ناهموار از آن استفاده نکنید. با توجه به کلاس این موتورسیکلت نمی توان انتظار سرعت و قدرت انجین بالایی را داشت و حجم باک آن نیز با توجه به ابعادی که دارد، کوچک است. در مقابل می‌توان به وزن نسبتا مناسب، هندلینگ و مصرف سوخت پایین یاماها ۱۲۵ GR امیدوار شد.

نظر شما در خصوص این موتورسیکلت کلاس اسکوتر چیست؟ به نظر شما یاماها ۱۲۵ GR، به عنوان یک اسکوتر ارزش خرید دارد؟

خواندنی: هوندا سوپرا X 125 ؛ مشخصات فنی + امکانات

source

توسط autokhabari.ir