پورشه از یک نسخه تک‌ساخت و خیابانی از خودروی قهرمان مسابقات لمانز خود با نام 963 RSP رونمایی کرد. این خودروی مسابقه‌ای که با الهام از یک داستان افسانه‌ای مربوط به ۵۰ سال پیش ساخته شده، اکنون آماده است تا غرش خود را به خیابان‌های شهر بیاورد.

در آستانه مسابقات ۲۴ ساعته لمانز، پورشه از خواهر خیابانی هایپرکار مسابقه‌ای ۹۶۳ خود پرده‌برداری کرد: پورشه ۹۶۳ RSP. این خودروی تک‌ساخت بر اساس ماشینی طراحی شده که قهرمانی مسابقات معتبر IMSA و WEC را در کارنامه دارد و نام آن از حروف اول نام اسطوره موتوراسپرت، راجر پنسکی ، گرفته شده است.

ایده ساخت این خودرو ریشه در یک رویداد جسورانه در نیم قرن پیش دارد. در آوریل ۱۹۷۵، یک دستگاه پورشه ۹۱۷ که در آن زمان پیشرفته‌ترین خودروی مسابقه‌ای استقامتی بود، سفری خارق‌العاده را نه در پیست، بلکه در جاده‌های عمومی از کارخانه پورشه در زوفنهاوزن به پاریس آغاز کرد. این خودرو که به کنت روسی تعلق داشت، با کمترین تغییرات ممکن برای تردد شهری آماده شده بود و الهام‌بخش اصلی خلق ۹۶۳ RSP شد.

مدیرعامل پورشه در آمریکای شمالی می‌گوید: «این پروژه با یک سوال “چه می‌شد اگر؟” شروع شد. ما می‌خواستیم نسخه‌ای از ۹۶۳ بسازیم که روح و ظاهر پورشه ۹۱۷ کنت روسی را تداعی کند. نتیجه، یک خودروی مسابقه‌ای تمام‌عیار است که با بهترین و زیباترین متریال، برای حرکت در خیابان آماده شده است.»

**ویژگی‌ها**

پورشه ۹۶۳ RSP تفاوت‌های چشمگیری با نسخه مسابقه‌ای خود دارد:

* رنگ‌آمیزی خاص: برخلاف خودروهای مسابقه‌ای که معمولاً با پوشش‌های گرافیکی پوشانده می‌شوند، بدنه فیبر کربن و کولار این مدل برای اولین بار به رنگ نقره‌ای خاص “مارتینی سیلور” رنگ‌آمیزی شده است.
* تغییرات بدنه: برای نزدیک‌تر شدن به فرم کلاسیک ۹۱۷، دریچه‌های هوای روی گلگیرها پوشانده شده‌اند و نشان لعابی پورشه جایگزین لوگوی گرافیکی در دماغه خودرو شده است.
* کابین لوکس و دست‌ساز: بزرگ‌ترین تفاوت در داخل کابین رخ داده است. صندلی یکپارچه کربنی با ترکیبی از چرم قهوه‌ای دست‌دوز و آلکانتارا پوشانده شده و فرمان نیز روکشی از چرم دارد تا حسی لوکس‌تر و راحت‌تر نسبت به نسخه مسابقه‌ای خشن ارائه دهد.

**مشخصات فنی**

برای اینکه این هایپرکار بتواند در جاده‌های عمومی تردد کند، تیم مهندسی پورشه تغییرات فنی هوشمندانه‌ای را اعمال کرده است:

* سیستم تعلیق قابل تنظیم: ارتفاع سیستم تعلیق به حداکثر میزان خود افزایش یافته و کمک‌فنرهای مسابقه‌ای در نرم‌ترین حالت تنظیم شده‌اند تا سواری راحت‌تری فراهم کنند.
* تنظیمات الکترونیکی: واحد کنترل الکترونیکی برای فعال‌سازی راهنماها و تنظیم چراغ‌ها برای استفاده شهری دوباره برنامه‌ریزی شده است.
* سازگاری پیشرانه: پیشرانه قدرتمند هیبریدی برای سازگاری با بنزین معمولی شهری دوباره تنظیم شده است، در حالی که قدرت آن برای ارائه شتابی نرم‌تر و قابل کنترل‌تر در شهر، بهینه‌سازی شده است.

پیشرانه این خودرو یک موتور ۴.۶ لیتری V8 توئین توربو است که ریشه در برنامه مسابقه‌ای RS Spyder و خودروی جاده‌ای افسانه‌ای پورشه ۹۱۸ اسپایدر دارد. این پیشرانه در ترکیب با سیستم هیبریدی استاندارد، قدرتی در حدود ۶۸۰ اسب بخار تولید می‌کند. اگرچه این یک خودروی مسابقه‌ای است، اما ۸۰ درصد از اجزای موتور آن با مدل ۹۱۸ اسپایدر مشترک است.

پورشه ۹۶۳ RSP پس از نمایش عمومی در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز، به موزه پورشه در اشتوتگارت منتقل خواهد شد و قرار است در فستیوال سرعت گودوود در کنار الهام‌بخش خود، یعنی پورشه ۹۱۷، به نمایش درآید. این خودرو یک پروژه تک‌ساخت باقی خواهد ماند و برای فروش عرضه نخواهد شد.

توسط autokhabari.ir