شرکت BYD که امروزه به یکی از بزرگترین بازیگران صنعت خودروهای برقی در جهان تبدیل شده است، فعالیت خود را محدود به جاده ها نکرده و به دریا نیز ورود کرده است. کشتی خودروبر شنزن جدیدترین دستاورد این برند برای تقویت صادرات جهانی آن است؛ کشتی که هم از نظر ابعاد و هم از لحاظ فناوری، یک پروژه بلندپروازانه و پیشرفته به شمار می رود.
مشخصات ابر کشتی شنزن
شنزن چهارمین کشتی حمل خودروی BYD است و با 220 متر طول، 37.7 متر عرض و ظرفیت حمل 9200 خودرو، بزرگترین کشتی خودروبر تخصصی در حال حاضر جهان است. وزن این غول آهنی حدود 88 هزار تن است و با 16 عرشه، فضایی معادل 20 زمین فوتبال را در خود جای داده است.
هدف گذاری دقیق برای بازارهای جهانی
با افزایش تقاضا برای محصولات BYD در بازارهای جهانی، از جمله برزیل، این خودروساز چینی تصمیم گرفته است ناوگان اختصاصی حمل و نقل خود را توسعه دهد تا بتواند در سریع ترین زمان ممکن به سفارش ها پاسخ دهد. کشتی شنزن در اولین سفر رسمی خود در پایان ماه گذشته به برزیل رسید و موجی از توجه رسانه ای را به همراه داشت.
پیش از این، BYD با اجاره کشتی های حمل خودرو، برای هر خودرو مبلغی حدود 2 هزار دلار هزینه حمل پرداخت می کرد. اما حالا با راه اندازی ناوگان اختصاصی، این هزینه به حدود هزار دلار کاهش یافته است؛ حرکتی اقتصادی و استراتژیک برای کنترل بهتر زنجیره تامین.
سوخت پاک برای آینده ای سبزتر
همانطور که خودروهای BYD به بهره وری بالا و مصرف بهینه بر پایه انرژی های نو معروف هستند، کشتی شنزن نیز بر پایه فناوری های نوین توسعه یافته است. این کشتی از سیستم پیشرانه دوگانه (سوخت فسیلی و LNG) بهره می برد تا کمترین میزان آلایندگی و مصرف سوخت را به همراه داشته باشد. این موضوع BYD را نه تنها در زمینه خودرو، بلکه در حمل و نقل دریایی نیز به یک برند پایدار و دوستدار محیط زیست تبدیل کرده است.
مدل هایی که در سفر اول حمل شدند
در نخستین ماموریت شنزن به برزیل، چندین مدل محبوب BYD مانند دلفین، چین L، سیل و سانگ پلاس حمل شدند. جالب تر آنکه بی وای دی سانگ پلاس، دقیقا همان مدلی است که هم اکنون توسط شرکت تیگارد موتور در بازار ایران نیز عرضه می شود و نشان دهنده نقش پررنگ این محصول در استراتژی جهانی BYD است.
گسترش بیشتر کشتی های بی وای دی
جدا از شنزن، دو کشتی دیگر BYD با نام های BYD Xi’an و BYD Changsha نیز در ماه ژوئن 2025 وارد مرحله آزمایش های دریایی شدند. این دو کشتی هم ظرفیتی مشابه (9200 خودرو) دارند و به زودی به ناوگان بین المللی BYD خواهند پیوست. با تکمیل این برنامه، BYD در مسیر تبدیل شدن به اولین خودروساز با ناوگان اختصاصی حمل خودرو در سطح جهانی گام بلندی برخواهد داشت.