بیستمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران به پایان رسید؛ اما این پایان، درخشان نبود. نمایشگاهی که برخلاف سال‌های گذشته، توسط یک شرکت خصوصی خارج از صنعت خودروسازی برگزار شد.

در سال‌های گذشته، نمایشگاه قطعات خودرو تهران توسط یک مجری زیرمجموعه خودروسازی برگزار می‌شد؛ یک مجری آشنا به صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی، با سابقه بیش از یک دهه تجربه در برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی قطعات خودرو. اما امسال، وزارت صمت با نامه‌نگاری، برگزاری این نمایشگاه را به یک شرکت خصوصی واگذار کرد.

این شرکت خصوصی هیچ تجربه‌ای در برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط با خودروسازی نداشت. فرآیند انتخاب این مجری جدید نیز مبهم بود و سوالات زیادی درباره نحوه انتخاب، تایید صلاحیت و سایر موارد وجود دارد که پاسخ آن‌ها برای افکار عمومی روشن نیست.

برخلاف تبلیغات رسانه‌ای، برخی از چهره‌های اصلی صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی در این نمایشگاه حضور نداشتند. از سایپا و ایران خودرو گرفته تا برخی قطعه‌سازان بزرگ، غایب بودند.

در اتفاقی عجیب، تنها دو روز مانده به برگزاری نمایشگاه، میزان متراژ ارزی نمایشگاه از ۸۰۰۰ متر مربع به ۶۰۰۰ متر مربع کاهش یافت؛ اتفاقی که چند ده میلیارد تومان از درآمد دولت را از برگزاری این نمایشگاه کاهش داد.

همچنین، سازمان توسعه تجارت علت اصلی تغییر مجری نمایشگاه را بروز تخلفات گسترده عنوان کرده است؛ اما این سوال مطرح است که این سازمان ضدفساد، براساس چه تضامینی از عدم تکرار این تخلفات توسط مجری جدید مطمئن است.

با توجه به موارد مذکور، می‌توان گفت که بیستمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران، نه تنها پایان درخشانی نداشت، بلکه علاوه بر تحمیل خسارت به دولت، با ابهامات زیادی روبرو است که برای احقاق حقوق خودروسازان باید روشن شود.

توسط autokhabari.ir