رقابت نفسگیر میان دو غول خودروسازی جهان؛ مکلارن P1 در برابر 750S
در یک مسابقه درگ هیجانانگیز، مکلارن P1 که اولین هایپرکار جهان محسوب میشود و یک دهه پیش رونمایی شد، با مکلارن 750S، یکی از قدرتمندترین سوپرکارهای امروزی، رقابت کرد. این مسابقه برای سنجش تواناییهای این دو خودرو در برابر یکدیگر و پاسخ به این سوال که آیا فناوری قدیمی P1 هنوز هم میتواند با رقبای مدرن خود رقابت کند، برگزار شد.
مکلارن P1 و 750S از نظر وزن و قدرت موتور درونسوز شباهتهای بسیاری دارند. P1 با وجود سن یک دههای، ۱۴۹۰ کیلوگرم وزن دارد، در حالی که 750S کمی سبکتر با ۱۴۴۰ کیلوگرم وزن، به میدان رقابت میآید. موتور ۳.۸ لیتری V8 توئین توربوی P1 به تنهایی ۷۳۷ اسب بخار و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند، در حالی که موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی 750S، ۷۴۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور را به نمایش میگذارد. با این حال، P1 یک موتور الکتریکی نیز دارد که مجموع خروجی آن را به ۹۱۶ اسب بخار و ۹۰۰ نیوتن متر میرساند.
در مسابقه درگ، P1 موفق شد 750S را با اختلاف چند دهم ثانیه شکست دهد. در بهترین زمان ۴۰۰ متر، P1 زمان خیرهکننده ۱۰.۱ ثانیه را ثبت کرد، در حالی که 750S با موتور بنزینی خالص، زمان ۱۰.۳ ثانیه را به دست آورد. در مسابقه رولینگ، P1 بار دیگر بدون زحمت از 750S پیشی گرفت. علاوه بر این، هایپرکار یک دهه پیش مکلارن، در آزمایش توقف از سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز در مسافت کوتاهتری نسبت به 750S به سکون رسید.
مشخصات فنی:
– **مکلارن 750S:**
– پیشرانه: ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
– قدرت: ۷۵۰ اسب بخار
– گشتاور: ۸۰۰ نیوتن متر
– گیربکس: ۷ سرعته دوکلاچه
– وزن: ۱۴۴۰ کیلوگرم
– محور محرک: عقب
– قیمت: ۳۱۸,۰۸۵ دلار
– **مکلارن P1:**
– پیشرانه: ۳.۸ لیتری V8 توربو هیبریدی
– قدرت: ۹۱۶ اسب بخار
– گشتاور: ۹۰۰ نیوتن متر
– گیربکس: ۷ سرعته دوکلاچه
– وزن: ۱۴۹۰ کیلوگرم
– محور محرک: عقب
– قیمت: ۱,۱۵۰,۰۰۰ دلار