رقابت خودروسازان داخلی با وزارت صمت، سازمان حمایت و شورای رقابت بر سر افزایش قیمت خودرو، تنش بین دولت و خودروسازی را افزایش داده است. در شبکه‌های مجازی اخباری مبنی بر موافقت وزارت صمت با افزایش ۲۵ درصدی قیمت خودروهای داخلی ایران خودرو و سایپا منتشر شد که وزارت صمت بلافاصله آن را تکذیب کرد. با این حال، به نظر می‌رسد وزارت صمت و نهادهای ناظر در نهایت تسلیم خودروسازان خواهند شد.

اگرچه هنوز وزارت صمت قیمت‌های جدید را به صورت رسمی اعلام نکرده است، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که افزایش ۲۵ درصدی قیمت خودروهای داخلی ایران خودرو و سایپا در راه است. این افزایش قیمت می‌تواند بازار خودرو را با رکود سنگینی مواجه کند و خریدارانی که در انتظار ثبات نرخ ارز و تعیین تکلیف واردات بودند، مجددا با ناامیدی مواجه شوند.

افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها ممکن است فاصله بین قیمت کارخانه و بازار آزاد را کمتر کند، اما اگر بازار همچنان با رکود و کاهش تقاضا مواجه باشد، این فاصله به طور کامل پر نخواهد شد و همچنان شاهد تفاوت قیمت‌ها خواهیم بود. این افزایش قیمت همچنین می‌تواند انتظارات تورمی را در جامعه افزایش دهد و بر بازارهای دیگر نیز تأثیرگذار باشد.

افزایش قیمت خودروهای داخلی بازار لیزینگ، وام خرید خودرو و حتی بازار خودروهای دست دوم را تحت تأثیر قرار خواهد داد. افزایش قیمت به مبالغ کلی قراردادهای لیزینگ و وام خرید خودرو افزوده خواهد شد و این به معنای بالاتر رفتن مبلغ پیش پرداخت یا افزایش چشمگیر اقساط ماهانه خواهد بود.

در جدول زیر، قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا با قیمت امروز کارخانه‌ای و برآورد قیمت پس از افزایش ۲۵ درصدی آورده شده است:

| نام خودرو | قیمت امروز (کارخانه‌ای) | میزان افزایش قیمت | قیمت حدودی نهایی پس از افزایش قیمت |
| — | — | — | — |
| سورن پلاس (XU7P) | 626 میلیون تومان | 155 میلیون تومان | 781 میلیون تومان |
| دنا پلاس MT6 (رینگ فولادی) | 732 میلیون تومان | 183 میلیون تومان | 915 میلیون تومان |
| دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال) | 955 میلیون تومان | 238 میلیون تومان | 1 میلیارد و 193 میلیون تومان |
| پژو 207 موتور TU3 | 598 میلیون تومان | 149 میلیون تومان | 747 میلیون تومان |
| پژو 207 اتوماتیک پانوراما | 805 میلیون تومان | 201 میلیون تومان | 1 میلیارد و 6 میلیون تومان |
| تارا اتوماتیک V4 | 912 میلیون تومان | 228 میلیون تومان | 1 میلیارد و 140 میلیون تومان |
| ساینا GLX | 412 میلیون تومان | 103 میلیون تومان | 515 میلیون تومان |
| ساینا اتوماتیک | 501 میلیون تومان | 125 میلیون تومان | 626 میلیون تومان |
| کوییک اتوماتیک | 477 میلیون تومان | 119 میلیون تومان | 596 میلیون تومان |
| شاهین G (سانروف) | 591 میلیون تومان | 147 میلیون تومان | 738 میلیون تومان |
| شاهین اتوماتیک G | 736 میلیون تومان | 184 میلیون تومان | 920 میلیون تومان |
| اطلس GL | 491 میلیون تومان | 122 میلیون تومان | 613 میلیون تومان |

صرف نظر از واکنش وزارت صمت به فشار خودروسازان برای افزایش قیمت، پیش‌بینی می‌شود این وزارتخانه در حال زمان‌ خریدن برای اتلاف وقت و بسترسازی مناسب برای جا انداختن قیمت‌های جدید به بازار است و نمی‌تواند با قیمت‌های اعلامی از سوی دو خودروساز به طور کامل مخالفت کند. با تصویب و تأیید وزارت صمت، گرچه در کوتاه‌مدت افزایش قیمت به نفع خودروسازان خواهد بود، اما در بلندمدت با کاهش قدرت خرید مردم و تشدید رکود، حتی خودروسازان را برای فروش محصولات خود با چالش‌های جدی‌ مواجه خواهد کرد.

توسط autokhabari.ir