گروه بهمن در کنار همکاری گسترده‌ای که با کمپانی FAW دارد و از کامیونت تا کشنده و کامیون این شرکت را مونتاژ می‌کند، در مونتاژ و عرضه محصولات فوتون نیز فعالیت زیادی دارد. کامیون 19 تن و کشنده آن را با سری محصولات امپاور عرضه می‌کند و کامیونت‌های زیر 12 تن این شرکت را با سری محصولات فورس روی خط تولید دارد. کامیونت‌های فورس در دو تناژ 6 و 8 تن هستند که مدل 6 تن آن در هر دو اتاق خواب‌دار و بدون خواب است.

محصولات سبک‌وزن فوتون با نام فورس در گروه بهمن ساخته می‌شود. این خودروها در دو وزن 6 تن و 8.5 تن که از پرطرف‌دارترین تناژهای بازار کشورمان است، ساخته می‌شوند. بازار کامیونت در کشورمان از تنوع بسیار زیادی برخوردار است و در بین آنها، محصولاتی از یک خانواده نیز یافت می‌شوند که در شرکت‌های مختلف و با نام‌های تجاری متفاوت عرضه می‌شوند. فورس یکی از آنهاست.

گروه بهمن از قدیم با سری کامیونت‌های باکیفیت ایسوزو در کشورمان شناخته می‌شود. سری کامیون‌های فورس، تایگر و شیلر را هم می‌توان در سبد محصولات بهمن دید. بهمن همچنین یک کامیون میان‌وزن 12 تن نیز با نام فورس F210 دارد.

کامیونت‌های فورس 6 و 8.5 تن از نظر ظاهری هیچ تفاوتی باهم ندارند و این شباهت در فضای درون کابین نیز دیده می‌شود. چراغ‌های بزرگ و جلوپنجره‌ای که به سبک محصولات فوتون، دارای خطوط قوی و بزرگی است، در اولین نگاه جلب توجه می‌کند. اما باید اعتراف کرد که چراغ‌های بزرگ جلو با آینه‌های قدیمی که امروزه منسوخ شده اند و سپری که با بدنه یکپارچه نیست، ظاهر این خود را هم کمی قدیمی و البته بیشتر چینی نشان می‌دهد.

فضای داخل، طراحی ساده و به دور از هیجانی دارد. طرح داشبورد، ساده است؛ اما ارگونومی خوبی داشته و همه چیز در دسترس قرار دارند. ضمن اینکه کیفیت داشبورد نیز قابل‌قبول است. از روی فرمان دکمه‌دار با طرحی ساده که دارد می‌توان کروز کنترل و سیستم تهویه‌مطبوع را تنظیم کرد. هم می‌توان صندلی‌ها را تبدیل به یک تخت خواب کرد و هم یک تخت خواب در کابین دیده می‌شود. می‌توان گفت که دو رنگ بودن فضای داخلی، کمک زیادی به مورد قبول بودن آن می‌کند.

کامیونت‌های فورس 6 و 8.5 تن دارای موتور 3.76 لیتری ساخت کامنز هستند که حدود 151 تا 155 اسب بخار قدرت و بین 490 تا 500 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. از این نظر، می‌توان گفت کشش و قدرت تمام کامیونت‌های هم رده بازار کشورمان، در یک حد است و فقط گیربکس است که می‌تواند اثر خود را این میان نشان دهد. گیربکس کامیونت‌های فورس از ساخته WLY چین و با 1+6 دنده دستی است.

موتور این کامیونت‌ها همان پیشرانه‌ای است که در تمام کامیونت‌های جدید کشورمان می‌بینیم. یعنی موتور 3.76 لیتری ساخت کامنز که حدود 151 تا 155 اسب بخار قدرت و بین 490 تا 500 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. از این نظر، می‌توان گفت کشش و قدرت تمام کامیونت‌های هم رده بازار کشورمان، در یک حد است و فقط گیربکس است که می‌تواند اثر خود را این میان نشان دهد.

کامیونت‌های فورس در هر دو تناژ 6 و 8.5 تن دارای امکانات مشابهی هستند که از امکانات رفاهی و ایمنی آنها می‌توان به ترمزهای دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب به همراه سیستم‌های ضد قفل ABS، ترمز الکترونیکی EBS، هشدار برخورد و تصادف از جلو FCWS، کنترل حرکت خودرو در سربالایی HSA، سیستم ضدلغزش ASR و برنامه کنترل پایداری ESC در کنار سیستم ترمز هوشمند اضطراری AEBS نام برد. همچنین این کامیونت‌ها دارای رادار خط‌خوان هستند که امروزه در تمام خودروهای تجاری جدیدی که در کشورمان تولید می‌شوند، دیده می‌شود.

از دیگر امکانات کامیونت‌های فورس می‌توان به کروز کنترل، شیشه‌بالابرهای برقی، صندلی بادی راننده با قابلیت تنظیم در 6 جهت، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرم‌کن، بوق شهر و جاده، آفتاب‌گیر داخلی اتاق، چراغ مه‌شکن، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و مجهز به سنسور نور و چراغ روز، جک بالابر برقی کابین، قطع کن سوخت، گاز درجا با قابلیت تنظیم، سیستم مالتی مدیا با قابلیت کنترل از روی فرمان، فرمان دکمه‌دار و قابل‌تنظیم در عمق و زاویه، تهویه‌مطبوع، قفل مرکزی، هشدار دنده‌عقب و … اشاره کرد.

کامیونت‌های خطوط جدید شرکت‌های ایرانی مثل بهمن و کاسپین و برتر به نقطه‌عطلی رسیده‌اند که در هیچ یک از آنها به مشکلات رنگ و انتخاب رنگ مراجعه‌ای در بازار وجود ندارد. نمی‌توان انتظار داشت که مثلاً مانند خودروهای پیکان و دولکس در بازار، خریدار بتواند رنگ‌های گوناگونی را انتخاب کند. در واقع در این ترکیب از خودروهای کرایسلر و ایسوزو، کامیونت‌های ایرانی هم به بازار معرفی شده‌اند.

توسط autokhabari.ir