یکی از انتقادات مکرر مخالفان خودروهای الکتریکی مربوط به عمر باتری این نوع خودروها است. این گروه با اشاره به عمر محدود باتری، سعی در زیر سوال بردن خرید و استفاده از خودروهای برقی دارند. اما آمار و داده‌های جدید تصویری بسیار متفاوت و امیدوارکننده از دوام و عمر باتری مدل‌های برقی ارائه می‌دهد.

بر اساس داده‌های شرکت بریتانیایی ژئوتب، بیشتر باتری‌های ولتاژ بالای خودروهای برقی می‌توانند تا ۲۰ سال عمر کنند؛ یعنی ۶ سال بیشتر از میانگین عمر خودروهای موجود در آمریکا.

به طور میانگین، باتری خودروهای برقی سالانه ۱.۸ درصد از ظرفیت اولیه خود را از دست می‌دهند. این امر به این معنی است که پس از ۱۰ سال، یک خودروی برقی هنوز ۸۲ درصد از برد اولیه خود را حفظ می‌کند و حتی بعد از ۲۰ سال، همچنان می‌توان از ۶۴ درصد ظرفیت باتری آن استفاده کرد.

نرخ خرابی باتری‌ها بسیار پایین است. طبق بررسی دیگری که بر اساس خودروهای تولید شده در دهه گذشته انجام شده، نرخ کلی خرابی کامل باتری کمتر از ۰.۵ درصد است؛ به عبارت دیگر از هر ۱۰۰۰ خودرو، تنها حدود ۵ مورد ممکن است با مشکل خرابی باتری روبرو شوند.

یکی از عوامل مهم در کاهش یا افزایش عمر باتری، اقلیم و دمای محیط است. گرمای زیاد می‌تواند به مرور ظرفیت باتری را کاهش دهد، به ویژه اگر خودرو در زیر آفتاب شدید و بدون تهویه مناسب شارژ شود. سیستم‌های خنک‌کننده و گرمایشی که در خودروهای برقی مدرن تعبیه شده‌اند، کمک شایانی به کاهش این اثرات کرده‌اند، اما هنوز توصیه می‌گردد خودروها در سایه و در دمای معتدل شارژ شوند.

موضوع دیگر، نوع شارژر است. استفاده زیاد از شارژرهای سریع می‌تواند اندکی سرعت کاهش ظرفیت را بیشتر کند، در حالی‌ که شارژ آهسته با شارژرهای سطح یک و دو تأثیر ملایم‌تری دارد.

یکی از روش‌های اثبات‌شده برای افزایش عمر باتری‌ها، نگه داشتن سطح شارژ بین ۲۰ تا ۸۰ درصد است. این محدوده از شارژ و دشارژ کامل جلوگیری کرده و فشار کمتری به سلول‌های باتری وارد می‌کند.

اکنون با در دست داشتن داده‌های تحلیلی از بیش از ۱۰ هزار خودروی برقی، می‌توان با اطمینان گفت که نگرانی‌ها درباره عمر کوتاه باتری خودروهای الکتریکی بیش از آنکه علمی باشد، ناشی از تصورات قدیمی است. اگر از باتری به درستی استفاده و مراقبت شود، خودروهای برقی می‌توانند تا ۲۰ سال بدون مشکل جدی در سیستم پیشرانه به کار خود ادامه دهند.

توسط autokhabari.ir