گزارش جدیدی از خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد که خودروسازان چینی با فروش خودروهای صفر کیلومتر به عنوان خودروهای دست دوم، قوانین تجارت بین‌المللی و آمار فروش داخلی را دور می‌زنند. این اقدام باعث ثبت فروش داخلی، تخلیه موجودی انبارها و دور زدن تعرفه‌های صادراتی می‌شود؛ که به گفته تحلیلگران، برای ثبات صنعت خودروسازی چین شبهه‌آفرین و حتی خطرناک است.

صادرات خودروی صفر با برچسب کارکرده

بر اساس این گزارش، بسیاری از خودروهایی که به کشورهایی مانند روسیه، آسیای مرکزی و خاورمیانه صادر می‌شوند، در واقع خودروهای نو هستند که تنها در داخل چین به طور صوری ثبت شده‌اند و بلافاصله پس از آن به عنوان خودروی دست دوم صادر می‌شوند. این فرایند باعث می‌شود خودروسازان بتوانند فروش داخلی ثبت کنند، در حالی که خودرو هنوز وارد جاده نشده است.

یک تحلیل‌گر مستقر در میشیگان و بنیانگذار مؤسسه Sino Auto Insights در این باره می‌گوید: «این نتیجه جنگ قیمتی تقریباً چهار ساله در صنعت خودرو چین است؛ شرایطی که شرکت‌ها را به ثبت هرگونه فروش ممکن واداشته است».

صادرات صوری به نفع خودروساز و دولت محلی

در این فرایند، صادرکنندگان خودروهای صفر کیلومتر را از خودروساز یا نمایندگی خریداری می‌کنند، آنها را در داخل کشور ثبت می‌کنند تا فروش رسمی تلقی شود و سپس تحت عنوان خودروی کارکرده، از کشور خارج می‌کنند.

طبق گزارش رویترز، از آنجایی که این شرکت‌های صادراتی در واقع دو بار معامله انجام می‌دهند – یک بار خرید و یک بار فروش – ارزش تراکنش‌ها دو برابر خریدهای عادی خودرو است، بنابراین دولت‌های محلی به شدت از آن استقبال می‌کنند تا آمار GDP خود را مصنوعی افزایش دهند. بر اساس آمار در سال ۲۰۲۴ حدود ۴۳۶ هزار دستگاه خودروی دست دوم صادر شده که ۹۰ درصد آنها در واقع صفر کیلومتر بوده‌اند.

این وضعیت پرسش‌های جدی را درباره صحت آمار فروش برندهای بزرگ چینی مانند بی وای دی مطرح می‌کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند این رویه باعث می‌شود نتوان به طور دقیق تشخیص داد کدام خودرو واقعاً فروخته شده و کدام تنها ثبت آماری دارد.

توسط autokhabari.ir