در حالی که استقبال از خودروهای برقی روز به روز گستردهتر میشود، پیشنهادی جنجالی برای استاندارد جدید خودروهای برقی با عنوان «کد ملی برق» در ایالات متحده آمریکا، با واکنشهای منفی بسیاری مواجه شده است. این پیشنهاد که در قالب NEC ۲۰۲۶ ارائه شده است، احتمالاً نصب شارژرهای خانگی خودروهای برقی توسط افراد عادی را غیرقانونی خواهد کرد.
این تغییر با هدف افزایش ایمنی مطرح شده است، اما منتقدان بر این باورند که نه تنها تاثیری معکوس خواهد داشت، بلکه راه را برای اقدامات ناایمن و زیرزمینی هموار خواهد کرد. شرکتهایی مانند ریویان، تسلا و برخی فعالان صنعت خودروهای برقی با این پیشنهاد به شدت مخالفت کردهاند.
تدوین استانداردهای جدید برای ایستگاههای شارژ در دستور کار قرار گرفته است و در صورت تصویب، میلیونها آمریکایی دیگر اجازه نخواهند داشت شارژر خودروهای برقی را در خانههای خود نصب کنند. تنها راه باقیمانده برای جلوگیری از این محدودیت، رایگیری اعضای انجمن ملی حفاظت در برابر آتشسوزی در ژوئن ۲۰۲۵ است.
بر اساس متن پیشنهادی، تنها افراد واجد شرایط مجاز به نصب تجهیزات شارژر دائمی خودروهای برقی خواهند بود، اما تعریف «واجد شرایط» به قدری مبهم است که میتواند به راحتی به عنوان الزام استفاده از برقکاران دارای مجوز تفسیر شود. منتقدان هشدار میدهند که این قانون جدید نه تنها مانع نصبهای خانگی نخواهد شد، بلکه باعث خواهد شد کاربران از گرفتن مجوز رسمی ساخت و ساز خودداری کنند و در نتیجه نصبهایی بدون نظارت ایمنی انجام شود.
در نامهای که توسط ریویان و شرکتهای دیگری امضا شده، آمده است که هدف اصلی باید این باشد که صاحبان خانهها مجوز ساختمانی دریافت کنند و کارشان مورد بازرسی قرار گیرد، اما ماده جدید مانعی در این مسیر ایجاد میکند و صاحبخانه را به پنهانکاری وادار میسازد.
به عنوان مثال، افراد میتوانند یک پریز قدرتمند برای شارژر نصب کنند و به بازرسی بگویند که برای استفاده دیگری است؛ پس از تایید نهایی، آن را به شارژر خودروی برقی متصل کنند. چنین رویکردی علاوه بر دور زدن قانون، ایمنی شارژرها را به خطر میاندازد.
تغییر پیشنهادی دیگری نیز وجود دارد که میتواند به تجربه بد کاربران خودروهای برقی منجر شود؛ الزام نصب قطعکننده جریان نشتی با آستانه حساسیت بالا برای تمام مدارهای شارژ. شرکتهایی مانند تسلا، ریویان و ChargePoint با این تغییر مخالفت کرده و خواستار حذف آن شدهاند.
در نهایت، تغییرات پیشنهادی در NEC ۲۰۲۶ اگرچه با هدف افزایش ایمنی صورت گرفتهاند، اما به گفته کارشناسان، میتوانند نتیجهای معکوس داشته باشند؛ از دلسرد کردن کاربران برای نصب ایمن و قانونی گرفته تا افزایش ریسک آتشسوزی به دلیل استفاده از پریزهای غیراستاندارد. تصمیم نهایی در دست اعضای NFPA است که در آینده نزدیک رایگیری خواهند کرد.
در کشور ما نیز با توجه به سرعت کم توسعه خودروهای برقی و فعالیت شرکتها در عرضه شارژرهای خانگی، این موضوع میتواند سبب عدم توسعه این نوع شارژ شود. توصیه میشود که از ایستگاههای شارژ عمومی به جای دستگاههای شارژ خانگی برای شارژ باتری خودروهای برقی استفاده شود.